آذربایجاناخبارایران

آیت ‌الله‌ ‌العظمی نوری ‌همدانی از مسجد شاه عباس بازدید و مرقد امامزاده سید ابراهیم فرزند امام محمد باقر (ع) را در شهر گنجه زیارت کردند

صبح روز پنجشنبه دوازدهم شهریور ماه آیت ‌الله‌ ‌العظمی نوری ‌همدانی که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به جمهوری آذربایجان سفر کرده اند، با حضور در مسجد شاه عباس شهر گنجه ضمن اقامه نماز تحیت از مسجد بازدید کرده و با تاریخچه آن آشنا شدند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، ساخت مسجد شاه عباس به زمان شیخ بهائی نسبت داده شده و گفته می شود که در یکی از اتاقهای همجوار مسجد، شیخ بهائی سیستم گرمایشی منحصر بفردی تعبیه کرده بود که با گرم شدن آن اتاق همه مجموعه مسجد گرم میشد ولی متاسفانه در زمان حکومت شوروی سابق سیستم گرمایشی فوق را تخریب نمودند.

پس از اقامه نماز، آیت الله نوری همدانی با روحانیون و متدین شهر گنجه که در مسجد شاه عباس منتظر ورود معظم له بودند دیدار و گفتگو کردند و سپس بقصد زیارت مرقد شریف امامزاده ابراهیم بن محمد الباقر (ع) مسجد شاه عباس گنجه را ترک نمودند.

زیارت مرقد شریف امامزاده سید ابراهیم فرزند امام محمد باقر (ع)

حضرت آیت الله نوری همدانی ظهر روز پنجشنبه دوازدهم شهریور ماه مضجع شریف امامزاده سید ابراهیم فرزند امام محمد باقر (ع) را در شهر گنجه زیارت نمودند و از نزدیک با بازسازی مجموعه امامزاده آشنا شدند و راهنمائیهای لازم را ارائه دادند.

در بازدید از مجموعه امامزاده که متولی و استاندار شهر گنجه نیز مرجع تقلید شیعیان را مشایعت میکردند آیت الله نوری همدانی از حسینیه ها و فضائی که گفته می شد در ایام ماه محرم پذیرای بیش از پنج هزار عزادار است بازدید کردند و مسئولین و دست اندر کاران ساخت و ساز مجموعه فوق را مورد لطف خویش قرار داده و آنها را دعا کردند.

ظهر روز پنجشنبه دهها تن از روحانیون و متدینین شهر گنجه نماز جماعت را به امامت آیت الله نوری همدانی اقامه نمودند و پس از اقامه نماز ظهر و عصر معظم له برای حاضرین در مسجد همجوار امامزاده سخنرانی نمودند.

آیت الله نوری همدانی در جمع مسلمانان شهر گنجه اظهار داشت: وحدت و همدلی امت اسلامی تمامی توطئه‌های دشمنان را خنثی خواهد کرد. وی با اشاره به اهمیت وحدت از دیدگاه آیات قرآنی، احادیث و روایات معتبر وارده از سوی اهل بیت عصمت و طهارت خاطرنشان کرد: اسلام دین مساوات، برادری و برابری است، از دیدگاه آموزه های دینی و قرآنی هیچ ملتی بر دیگری برتری ندارد و همگان در محضر الهی یکسان هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این‌که تنها ملاک برتری در اسلام تقواست، تصریح کرد: امروز جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی مقابل دشمنان اسلام است، چراکه تنها راه مقابله با توطئه‌های دشمن وحدت حول محور مشترکات دینی و مذهبی است.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی جنایات گروه‌های تروریستی تکفیری و سلفی در منطقه گفت: دشمنان اسلام با ایجاد فرقه ضاله وهابیت و راه‌اندازی گروهک‌های تروریستی تکفیری و داعشی، به دنبال تفرقه میان امت اسلامی است. وی با تأکید بر اینکه ماهیت وجودی داعش برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان است، افزود: امروز باید با مشاهده جنایات این گروهک‌های افراطی و تروریستی، بیش از گذشته به فکر تقریب مذاهب اسلامی و وحدت میان مسلمانان باشیم.

همچنین الله شکور پاشازاده، رییس مرکز دینی مسلمانان قفقاز در سخنانی با تجلیل از سفر آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان، به تشریح سوابق و جایگاه علمی و سیاسی معظم‌له پرداخت و اظهار داشت: ایشان از مراجع عظام تقلید هستند که در دوران حیات طیبه خود با تألیف کتب متعدد و تربیت شاگردان فراوان خدمات ارزشمندی برای جهان اسلام داشته اند. رئیس اداره مسلمانان قفقاز اظهار امیدواری کرد که مردم مسلمان جمهوری آذربایجان از این به بعد شاهد سفر علما و مراجع تقلید عالم تشیع با این جمهوری باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا