آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومیقفقاز جنوبی

کارشناس ایرانی حوزه انرژی: به زودی اهمیت آب بیش از نفت خواهد بود

مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت ایران ضمن تاکید بر اهمیت آب در آینده نزدیک، از ترکیه به عنوان برنده اصلی جنگ آبی در منطقه نام برد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، محمود خاقانی، مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت ایران اظهار داشت: بزودی اهمیت آب بیش از نفت خواهد بود و ترکیه با این ابزار خواهد توانست در ایران، عراق، سوریه و قفقاز نقش جدی‌تری را ایفا کند.

وی افزود: در همان دورانی که ما از خشکسالی غافل بودیم و مرتب آب های زیرزمینی را تخلیه می‌کردیم، دولت ترکیه برنامه‌های سدسازی را با دو منظور تولید برق و کاهش وابستگی به واردات گاز از ایران و حتی روسیه دنبال می‌کرد.

خاقانی افزود: تنها راه‌ حل این است که یک تعامل و همکاری منطقه‌ ای ویژه به لحاظ زیست‌محیطی در چهارچوب سازمان ملل آغاز کنیم. در غیر این‌ صورت همه کشورهای منطقه متضرر خواهند بود و این ترکیه است که برنده خواهد شد.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی در ادامه تصریح کرد: اکنون سیاست‌هایی که در ایران اجرا می‌شود، هیچ دولتی را تشویق نمی‌کند که روی سیاست خارجی ما حساب کنند، چراکه ریسک سرمایه‌گذاری و مشارکت در کشورمان بالاست.

وی در پایان درباره همکاری دو همسایه ایران نیز گفت: روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان ویژه است و این را در جنگ قره‌باغ شاهد بودیم. اردوغان سیاست نه شرقی، نه غربی و منافع ملی را دنبال و هم با روسیه در قضیه اوکراین، هم با اروپا و امریکا و هم با کشورهای منطقه همکاری می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا