آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقفقاز جنوبی

رایزنی اتحادیه اروپا درباره ارتباط ریلی باکو و ایروان

نماینده ویژه اتحادیه اروپا با معاون نخست‌وزیر ارمنستان، درباره امکان ارتباط ریلی این کشور با جمهوری آذربایجان رایزنی کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رسانه‌های ارمنستانی از دیدار روز سه شنبه هیات اعزامی اتحادیه اروپا با معاون نخست‌وزیر این کشور در ایروان خبر دادند.

دفتر «مهر گرگوریان» معاون نخست‌وزیر این کشور در توضیح دیدار با «تویوو کلار» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز جنوبی بیانیه ای صادر کرد.

بنا بر این گزارش، هیات اعزامی اتحادیه اروپا به ایروان در این دیدار با معاون نخست‌وزیر ارمستان درباره موضوعاتی از قبیل احیای ارتباطات ریلی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایزنی داشت.

در بیانیه معاون «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان آمده است که در این دیدار طرفین درباره موضوعاتی از قبیل احیای ارتباط ریلی ایروان با باکو رایزنی کردند.

به روایت بیانیه معاون نخست‌وزیر ارمنستان، گرگوریان و هیات اعزامی اتحادیه اروپا درباره «تحولات منطقه‌ای از جمله چشم انداز احیا و ساماندهی اتصال ریلی یراسخ-جلفا-مغری-هورادیز و مسائل مربوط به کارهای آتی کمیسیون تحدید حدود و امنیت مرزها را مورد بحث و بررسی قرار دادند».

علاوه بر «تویوو کلار» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز جنوبی، «آندری ویکتورین» رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در ارمنستان هم در دیدار با معاون پاشینیان در ایروان حضور داشت.

رایزنی نمایندگان اتحادیه اروپا در ایوان درباره امکان ارتباط ریلی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی انجام شده که به رغم وجود اختلافات، تحرکات کشورهای مختلف برای حصول به توافق نهایی بین ایروان و باکو ادامه دارد.

اتحادیه اروپا طی ماه‌های اخیر تلاش کرده با میزبانی نشست سه جانبه الهام علی اف و نیکول پاشینیان در بروکسل، نقش میانجی برای پایان دادن به تنش‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان را ایفا کند اما اختلافات بر سر موضوعاتی از قبیل تعیین مرزها و ادعاهای باکو در خصوص «کریدور زنگزور» ادامه دارد.

با تشدید تحرکات کشورهای مختلف و دیدارهای پی در پی مقامات باکو و ایروان، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان روز گذشته در یک مصاحبه از احتمال امضای معاهده صلح با جمهوری آذربایجان خبر داد.

آرمن گریگوریان به تلویزیون ملی ارمنستان گفت: «مذاکرات به شدت فشرده است و اگر بتوانیم این فشردگی را حفظ کنیم و اگر جامعه بین‌المللی نیز برای پیشرفت آن کمک کند، در این صورت فرصتی برای امضای توافق صلح تا پایان سال فراهم خواهد شد».

همچنین «تویوو کلاار» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز جنوبی و بحران گرجستان با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و رایزنی کرد.

در این نشست عادی سازی روابط میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تضمین های امنیتی و حقوق ارامنه قره باغ و غیره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر ارمنستان و نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز جنوبی مسائل صلح و امنیت در منطقه، تحدید حدود جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گشایش راه ها را مورد گفتگو قرار دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا