آذربایجاناخبارروسیه

گسترش همکاری های همه جانبه میان باکو و مسکو؛ دست یاری جمهوری آذربایجان به روسیه در تقابل با آمریکا

انگیزه مسکو از گسترش روابط با جمهوری آذربایجان استفاده از ظرفیت اقتصادی این کشور برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه روسیه است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، تقویت روابط جمهوری آذربایجان با شرکت های نفت و گاز روسیه همزمان با اعمال تحریم های آمریکا ضد روسیه، در واقع به معنای دست یاری دادن جمهوری آذربایجان به روسیه در برهه ای دشوار است. به موازات نفت و گاز، در بخش های دارویی و کشاورزی و خودرو و سایر زمینه ها نیز روابط دو کشور در حال گسترش است.

در حالی که تحت فشار قرار گرفتن زبان روسی در جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق، روسیه را ناخرسند کرده است، رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به ابراز رضایت ولادیمیر پوتین از تحصیل دانشجویان جمهوری آذربایجان در روسیه گفت: در جمهوری آذربایجان به فرهنگ و زبان روسی و تمامی عناصر فرهنگی که در طول قرون متمادی ملت های ما را به هم پیوند می داد، توجه ویژه ای می شود. در جمهوری آذربایجان بیش از ۳۴۰ مدرسه روسی زبان وجود دارد.

 دومین مورد مهم در روابط جمهوری آذربایجان و روسیه، همکاری در زمینه انرژی است.تحریم های آمریکا و اروپا ضد روسیه در حوزه انرژی، روسیه را به روی آوردن به جمهوری آذربایجان وادار می کند. بخصوص که جمهوری آذربایجان در حوزه انرژی با اروپا و آمریکا همکاری سطح بالایی دارد. در ۱۸ اوت، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که براساس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، احداث خط لوله ترانس خزر، نیازمند کسب رضایت سایر کشورهای ساحلی خزر با رعیت استانداردهای محیط زیستی است. یعنی، روسیه منتظر پیشنهاد جمهوری آذربایجان در این زمینه است.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری پس از دیدار با الهام علی اف در سوچی در اول سپتامبر به تعمیق روابط در بخش انرژی اشاره کرد. از ۱۶ سند همکاری امضاء شده در دیدار سوچی، دو سند به بخش انرژی مربوط است؛ قرارداد تحقیقات مشترک درباره ذخایر نفت و گاز در بلوک قوشا داش و بخش شمالی کم آب شبه جزیره آبشرون و بستر دریای خزر در بخش آذربایجانی خزر و قرارداد تجاری میان روس نفت و سوکار از جمله اسنادی است که در جریان دیدار علی اف و پوتین در سوچی امضاء شدند. کریدور ترانزیتی شمال – جنوب نیز پیوندهای اقتصادی میان روسیه و جمهوری آذربایجان را محکم تر می کند.

 در شرایطی که روسیه با فشارهای اقتصادی روبروست، جمهوری آذربایجان، با خرید نقدی سلاح های روسیاز اقتصاد این کشور حمایت می کند. روسیه نیز این را به خوبی درک می کند. در همین چارچوب الهام علی اف نیز در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین تاکید کرد همکاری با روسیه در زمینه نظامی – فنی در آینده نیز گسترش خواهد یافت و خریدهای تسلیحاتی جمهوری آذربایجان از روسیه از مرز ۵ میلیارد دلار گذشته است و روسیه از تامین کنندگان اصلی تسلیحات برای جمهوری آذربایجان است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا