آذربایجاناخباراردبیلتحليل ها

گزارش مرکز فرهنگی قفقازبرای روز آذری های مسلمان جهان؛هویت اصیل آذربایجان و توطئه شوروی که آمریکا و صهیونیسم دنبال می کنند

“روز آذری های مسلمان جهان” عنوانی است که به سالروز حرکت مردم مسلمان آذری جداافتاده از مام وطن به سوی رود ارس برای دیدار با برادران خود در ایران انتخاب شده است.

  به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ائل پرس، با اتمام جنگ ایران روسیه  در اول اسفند ماه سال 1206 بخش هایی از خاک ایران ، قفقاز جنوبی و آران طی معاهده ننگین ترکمنچای به شوروی واگذار شد اگر چه در پی این قرار داد برخی از مردم با سختی تمام خود را به داخل خاک ایران رساندند اما تعداد زیادی از هموطنان آذری مسلمان  تحت سیطره حکومتی بودند که تمام توان خود را به کار گرفته بود تا از جعل اسناد و کتب دانش آموزان گرفته تا از بین بردن آثار دینی و تبعید شخصیت های مسلمان، از بین بردن هویت دینی و القای هویت نژادی غیر ایرانی و … هویت اصلیبخش های تصرف شده را از بین ببرند.

پس از اینکه شوری ها مرزهای جغرافیایی را با استعمار جدا کردند عوامل دست نشانده و رهبران  باکو سعی داشتند جو ضد ایرانی راه انداخته و از آنجایی که سیاست شوری الحاق آذربایجان ایران به خاک کشور خود بود در همین راستا با تحریف و جعل سند،گفتمان جعلی آذربایجان واحد را سازماندهی کردند تا  گام بزرگی را برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود من جمله دسترسی به آب های گرم خلیج فارس در برابر دولت مردان رژیم ایران که وابسته به  دول مختلف بیگانه بودند بردارند غافل از اینکه مردم محصور شده همواره دل در گرو وطن و اعتقادات ریشه دار مذهبی خود داشته و از تمام فرصت ها برای حفظ هویت اصلی و دینی خود استفاده کرده اند که آثار نویسندگان مختلف و شعرای منطقه قفقاز گویای این مطلب است.

 شمار زیادی از مردم  شیعه و مسلمان منطقه قفقاز بارها و بارها در طول تاریخ طی فرصت های مناسب از امضای طومار گرفته تا در خواست از مسولین ایرانی و اعتراضات خود خواستار پیوستن به خاک ایران و بازگشت مرزها به دوران قبل از معاهده ترکمنچای بوده اند اما غفلت مسولین و شاهان ایرانی  و سنگ اندازی سایر کشورهای استعماری مانند انگلیس و …این فرصت را از بین برده اند.

تا اینکه هفتاد سال قبل مصادف با 19 ژانویه و با راه افتادن زمزمه هایی مبنی بر فروپاشی شوروی با هجوم مردم به سمت کرانه های رود ارس و ازدحام زیاد جمعیت مرزهای  ایران وشوروی شکسته شده و مردم مشتاق وطن از رود ارس عبور کرده و خود را به خاک ایران رسانده و با اشک شادی بر خاک وطن سجده کرده و بوسه می زنند.

 اگرچه این حرکت خشم روس ها را برانگیخت و یک روز پس از آن به دستور شخص گورباچف ارتش سرخ شوروی به مرز باکو  اعزام شده و نزدیک به ۱۳۵ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شدند  اما حرکت بی نظیر  آذربایجانی های محصور در آن سوی مرز های استعماری که با استقبال گسترده مردم و مرز نشینان داخل ایران روبرو می شود خط بطلانی بر اقدامات چندین ساله شوروی که سعی داشتند با تمام توان ریشه های ملی و شیعی ایرانیان آن سوی مرز رود ارس را از بین برد و اثبات کرد که هویتی که بر پایه اعتقادات دینی و محبت اهل بیت (ع) بناگذاری شود در دلها و رفتارهای مردم و نسل های بعد از آن باقی مانده و جدایی جغرافیایی و خفقان سیاسی نمی تواند مانعی برای از بین بردن  این هویت و ایجاد فاصله بین مردم آذری مسلمان دو طرف مرز باشد.

برای شناختن هویت آذری ها باید 19 ژانویه را بررسی کرد / هویت آذربایجان وحی، عاشورا و اصالت است

آیت الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل در این خصوص می گوید: این روز نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان خواهد ماند. از این رو ما تصمیم گرفتیم روز« ۱۹ ژانویه» را روز « آذری های مسلمان جهان» و روز بازیابی هویت نسل آذری اعلام کنیم، روز «۱۹ ژانویه» آیینه تمام عیار وتمام نما برای هویت جماعت آذری است. هر کس درصدد کشف هویت آذری هاست به این روز مراجعه کند.

Image title

وی افزود: آنها پس از هفتاد سال اختناق وتبلیغ و سرمایه گذاری سنگین ضد دینی و ضد ایرانی، به محض ورود به ایران، به طرف پرچم امام حسین (ع) هجوم بردند، یعنی «عاشورا » را فراموش نمی کنیم. به سوی قرآن هجوم بردند یعنی «وحی » را فراموش نمی کنیم. به سوی مسجد هجوم بردند یعنی «بندگی وعبادت » مرام اصلی ماست. و به سوی ایران آمدند، تا بگویند «اصالت» خود و «وطن تاریخی »خود را فراموش نمی کنیم. ما  «۱۹ ژانویه » را به نام «روز آذری های مسلمان جهان » جشن خواهیم گرفت، تا هم یاد و خاطره آن حرکت حماسی را زنده نگه داریم و هم این ارتباط مقدس عاطفی و معنوی بین آذری های دوسوی ارس را پاس داریم تا دشمنان نتوانند با تبلیغات سوء خود موجبات بد بینی و فاصله را فراهم آورند. ما هر سال این روز را بزرگ داشته وجشن خواهیم گرفت تا تحریفی در تاریخ و هویت آذری ها صورت نگیرد.”

روایت خسرو معتضد از ریشه های مشترک تاریخ آذری های مسلمان دو سوی ارس / امروز آمریکا، انگلیس و صهیونیسم و وهابیت توطئه شوروری را دنبال می کنند

خسرو معتضد کارشناس  مسائل تاریخی در  این خصوص می گوید: ایران همانند گهواره مادری است و  خاک قفقاز کنونی تا سال 1813 میلادی (1228 هجری قمری) جزو خاک ایران بوده است..

وی در بیان ریشه های حرکت 19 ژانویه می گوید: اولین دلیل همین نگاه آنها به ایران به عنوان سرزمین مادری خود و دلیل دوم عرق مذهبی و ارادت بسیار فراوان مردم باکو و قفقاز به وجود نازنین امام رضا (ع) است که سالانه مردم زیادی از مرز باکو برای زیارت امام رضا (ع) وارد ایران می شوند و دلیل سوم مشترکات فرهنگی، ادبی و تاریخی فراوان مردم آذربایجان با باکو است.

Image title

وی افزود: همچنان انس و رابطه فرهنگی و مذهبی بین مردم آذربایجان ایران و قفقاز و باکو برقرار است که  برخی از باقی مانده های کمونیسم و اسرائیل سرمایه گذاری فراوانی درباره این موضوع کرده اند تا روابط فرهنگی و انس میان مردم و روابط  این دو دولت را به هم بزنند.

معتضد افزود: زمانی شوروی  برای رسیدن به اهداف کلان خود که همان دسترسی به آبهای های گرم خلیج فارس بود خواهان تجزیه ایران بود و اسناد زیادی نیز جعل می کرد اما مردم آذربایجان همواره تعلق خاطر خود را به خاک ایران نشان داده اند اکنون نیز آمریکا و اسرائیل سرمایه گذاری زیادی درباره همین مساله دارند و سعی می کنند با برنامه های فرهنگی همانند شبکه هایی  ذهنیت و باور جوانان را تحت تاثیر خود قرار داده و شکل دهند.

وی دربخش دیگری از اظهرات خود از مسولین و فرهیختگان آذربایجان خواست تا  سلسله نشست های علمی تخصصی و برنامه های فرهنگی لازم را برای بزرگداشت روز آذری های مسلمان جهان در آذربایجان برپا کنند.
آذربایجان هویت جعلی نمی پذیرد
عزیز جوانپور، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل قفقاز در این خصوص بیان داشت: اختصاص این رو برای  طرح هویت دینی برای آذری ها به عنوان قوم ایرانی که در طول  تاریخ از محضر تشیع و اهل بیت (ع) درس گرفته است اقدام بسیار ارزنده ای است.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از دشمنان تلاش می کنند تا هویت آذری ها را از اسلام  تشیع دورساخته و هویت جعلی به جای آن القا کنند اما یادآوری این جریان تاریخی علاوه بر اینکه به جریان شکل گرفته هویت می بخشد در کنار نگاه تاریخی به گذشته می تواند در آینده نیز تشکل ها و جریانها را به این سمت و سو  و هویت واقعی آذری های مسلمان هدایت کرد.

Image title

جوانپور تصریح کرد: حرکت بیداری اسلامی  از جهان تشیع به پا خواسته و به سمت حرکت جهادی در سراسر جهان حرکت می کند، آذری ها نیز به عنوان جمعیت مهم و تاثیر گذار در ایران و آذربایجان و سایر نقاط  می تواند نقش مهمی در این حرکت  و احیای هویت دینی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا