اخبارترکیه

گزارش سخنرانی “بن علی ييلديريم” در مجلس ترکیه پس از شکست کودتا

بن علی ييلديريم، نخست وزير ترکيه خطاب به آمريکا گفت مگر در زمان درخواست تحويل مظنونان به تروريسم در زمان واقعه يازده سپتامبر، از مدرک سخن مي گفتيد که اکنون در مقابل درخواست ترکيه براي استرداد فتح الله گولن، درخواست سند و مدرک مي کنيد؟

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بن علی ييلديريم در نشست فراکسيون حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکيه گفت : «پدران شما در ملازگرد، کوزوو و چاناق قلعه قهرماني ها آفر يدند. پدران شما در نبرد رهايي ، اسطوره آفريدند. کوچک ترين ترديدي به خود راه ندهيد که پيروزي 15 جولاي ، دستکم به اندازه همين پيروزي ها بزرگ و به اندازه اين اسطوره ها موفقيت آميز است. شما هم شايسته نام پدرانتان شديد. شما نيز اسطوره اي بزرگ خلق کرديد. شما روح قهرمان اجدادتان را زنده کرديد. »

نخست وزير ترکيه با اشاره به کشته شدن 3 نيروي امنيتي ديگر در حمله روز سه شنبه به يکي از ادارات امنيتي گفت : « ببنيد ترکيه با چه مخاطراتي روبروست! در يک طرف سازمان تروريستي ساختار موازي قرار دارد و در طرف ديگر سازمان تروريستي تجزيه طلب. آنها با بهره گيري از اين فرصت ها، مي توانند تلخي هايي را به اين ملت تحميل کنند. اما نخواهند توانست اين ملت را به زانو درآورند. 15 جولاي اين را به اثبات رساند که نيروي تانک نمي تواند بر نيروي ملت غلبه کند. »

نخست وزير ترکيه گفت : « اگر شما مي توانيد امروز در اين مجلس رزمنده گردهم آييد، اين در سايه وجود شهدا و مجروحان عزيزمان محقق شده است. اگر امروز درهاي اين مجلس باز است و اگر مجلس بزرگ ترکيه بر سرپاست، اين در سايه وجود ملتي است که به خيابان ها آمد و در مقابل تانک ها ايستاد و جلوي موشک ها را گرفت. باور کنيد اين ملت را ، اي برادران عزيزم! دنيا با حيرت اين ملت را مشاهده کرد. باور کنيد برادران عزيزم! تمامي دنيا اين ملت را تحسين مي کند. از اينکه يکي از فرزندان اين ملت قهرمان هستم، احساس خوشبختي و سعادت مي کنم. »

بن علی ييلديريم افزود : « اين ملت در گذشته بارها شاهد خيانت هاي بزرگي بوده است. جنايتکاراني در ظاهر انسان، خائناني در ظاهر وفاداران، عصيانگراني در ظاهر مطيعان با فرصت طلبي تلاش کردند از پشت به اين ملت خنجر بزنند. جمعه شب، 15 جولاي در ساعات شبانه ، فرمان يکي از همين خيانت ها صادر شد. بدون استثناء ،هر کودتايي محکوم است. هر کودتايي جنايت است. هر کودتايي ، اهانت به اراده ملي است. اما، در تاريخ سياسي ما، هيچ يک از کودتاها به اندازه کودتاي 15 جولاي، پست و رذيلانه نبوده است. هيچ کودتايي از طرف يک پيرمرد خائن ساکن خارج هدايت نشده بود. هيچ کودتايي به روي ملتش اسلحه نکشيده بود. هيچ کودتايي ملت را از آسمان بمباران نکرده بود. هيچ کودتايي با تانک ها ، مردم را له نکرده بود. هيچ کودتايي بر روي مجلس بزرگ ترکيه بمب نريخته بود. از سال 1920 به بعد اين مجلس شاهد کودتاهاي بسياري بوده است. اما در هيچ يک از اين کودتاها ، به اراده و استقلال اين مجلس بزرگ تعرضي نشده بود. اما، اين کودتاگران اين کار را نيز کردند. از نظر اين ها براي رسيدن به هدف، هر وسيله اي مباح است. به خودشان خيلي مطمئن بودند. فکر مي کردند در عرض چند ساعت، کار را تمام خواهند کرد و کشور را در اختيار خواهند گرفت . فکر مي کردند با هواپيماها و بالگردها و تانک ها و موشک هايشان و سلاح هايشان اين ملت عزيز را شکست خواهند داد. اما، دچار اشتباه محاسبه شدند و محاسبه نکردند که در مقابلشان رجب طيب اردوغان، اين رهبر جهاني و قهرمان دموکراسي که کفن سفيدش را به تن کرده و جان خود را براي دولت و ملتش فدا کرده است، قرار دارد. او از پيشامدها نترسيد. او از هواپيماهايي که بر روي فرودگاه پرواز مي کردند، نهراسيد. از تانک ها و بالگردهاي مهاجم نترسيد. او گفت که کفنم را پوشيدم و به ميدان مي روم و دوشادوش ملتش براي مدرن ترين سلاح ها رجز خواند. »

نخست وزير ترکيه افزود : « کودتاگران اين نکته را هم محاسبه نکردند که در مقابلشان، نخست وزيري نيز وجود ندارد که به محض ديدن زور ، کتش را بردارد و برود و بشکند، فروخته شود و فرار کند.»

ييلديريم افزود : « اي خائنان «فتو» ( مخفف عبارت سازمان تروريستي فتح الله گولن)، شما ما را چه فرض کرديد؟ آيا تصور کرديد که مي شکنيم و فرار مي کنيم؟ ما، جانمان را مديون خداوند هستيم. هر گاه لازم باشد، براي اداي اين دين حاضريم. ما انسان هايي هستيم که مرگ را در درونمان کشته ايم. آيا خواهيد توانست ما را از تانک ها و هواپيماهايتان و سلاح هايتان بترسانيد؟ ديروز نترسيديم. بدانيد که فردا و پس فردا نيز تا زماني که جانمان را فدا کنيم، ابدا نخواهيم ترسيد. »

نخست وزير ترکيه افزود : « کودتاگران همچنين قدرت مجلس بزرگ ترکيه را محاسبه نکرده بودند. فکر مي کردند که با پرواز هواپيماها بر روي اين مجلس و بمباران آن، اعضاي اين مجلس مي ترسند و فرار مي کنند. اما، شما مقاومت کرديد و مجلس را رها نکرديد و اراده ملي را تسليم نکرديد. نمايندگان مجلس مان در زير بمب ها و نمايندگان و رهبران احزابمان از تمامي احزاب، جاي خود را ترک نکردند و صداي اراده ملي را به کل دنيا ، نعره زدند. من از تمامي نمايندگان مجلس و نمايندگان تمامي احزاب که در اين ايستادگي اصيل و حفاظت از اقتدار ملي ، از جان خود مايه گذاشته و شايسته نام اين مجلس رزمنده بودند، يک بار ديگر تشکر مي کنم. به شما بخاطر اينکه مجلس را در زير بمباران فعال نگه داشتيد، تبريک مي گويم. بخاطر حراست از اراده ملي، به شما افتخار مي کنم. به مسئولان و نمايندگان حزب جمهوري خلق و حزب حرکت ملي نيز تبريک مي گويم که به همراه شما در شب 15 جولاي به مجلس بزرگ ترکيه آمدند و تا صبح به همراه شما مقاومت کردند. از حزب دموکراتيک خلق ها نيز که بيانيه عليه کودتا را امضاء کرد ، تشکر مي کنم. همانطور که مي دانيد پيش از جلسه فراکسيون ما، با دبيرکل حزب اصلي مخالفان (حزب جمهوريت خلق) ديدار کردم و از او بخاطر حمايتي که از اين مقاومت کرد، تشکر کردم. پس از اين نشست نيز با جناب دولت باغچه لي، رهبر حزب حرکت ملي ديدار مي کنم و يک بار ديگر تشکر خواهم کرد. امروز تمامي ملت ارزش همبستگي و اتحاد در اين مقاومت را مي داند. ملت همين را مي خواهد. ما براي اختلاف نظر مسايل اندکي داريم. اما، براي مشارکت و وحدت و تقويت نيروي ملت، موضوعات زيادي داريم. »

نخست وزير ترکيه افزود : « در آينده براي حرکت همگام در راستاي سياست هايمان در زمينه هاي اقتصادي و مبارزه با تروريسم، از طرف حزب عدالت و توسعه و حکومت ترکيه درهايمان را باز نگه خواهيم داشت. در مقابله با اين تروريسم ذره اي ترديد نداريم. با تمامي جزييات مي دانيم که اين کودتا را چه عواملي طراحي کردند و چه کساني اجرا کردند. در باره تمامي فعاليت هايي که سازمان تروريستي ساختار موازي از دهه 1980 در نيروهاي مسلح ترکيه داشته است نيز مطلع هستيم. مطلع هستيم که اين ساختار موازي در نيروهاي مسلح ترکيه نيز همانند نيروي پليس و نيروهاي امنيتي و ساير سازمان ها، به شرايط مهمي دست يافته است. از ما مي پرسند که چرا ( با وجود اطلاع از اين موضوع)، از آن پيشگيري نکرديد؟ من هم از کساني که اين سوال را مي پرسند، اين سوال را مي پرسم: چرا در مبارزه اي که سال هاست ادامه مي دهيم، شما ما را تنها گذاشتيد؟! اگر حمايتي که امروز مي کنيد، در گذشته نيز وجود داشت، شايد اين تحولات را تجربه نمي کرديم.»

نخست وزير ترکيه افزود : « در تسويه نيروها ، برخي موانع در مقابلمان ظاهر مي شوند. نيروهاي «فتو» در داخل و خارج از کشور، از طرف دست هاي پيدا و پنهان حمايت مي شوند. امروز تمامي دنيا يک بار ديگر مشاهده کرد که اين ها تا چه حد خطرناک و يک سازمان مسلح هستند. رييس جمهوري و همچنين من، درخواستمان از ايالات متحده آمريکا را براي استرداد رهبر اين سازمان تروريستي مطرح کرديم و پرونده را ارسال کرديم. وزير دادگستري ترکيه پرونده را ارسال کرد. چهار پرونده ارسال شده است. به ما مي گويند که اسنادتان کجاست؟ برادران! آيا محله اي که در مقابل چشمانمان قرار دارد، به بلدچي راه نياز دارد؟ ( ضرب المثل ترکي با مضمون «مثل روز روشن است») اما، ما باز هم مدارک را به اندازه اي که حتي خودشان مطالبه نمي کنند، در مقابلشان قرار خواهيم داد. از دوستان آمريکايي ام اين را مي پرسم که در يازده سپتامبر، به هنگام انهدام برج هاي دوقلو، زماني که تحويل تروريست ها را مطالبه مي کرديد، آيا در مورد مدرک نيز سوال مي کرديد؟ آيا در زمان بازداشت مظنونان در گوانتانامو ، در اختيارتان مدرک وجود داشت؟ در حالي که براي بن لادن ، به دنبال مدرک نبوديد، اکنون در شرايطي که موضوع «فتو» کاملا روشن است و مدارک آشکار وجود دارد، چرا دنبال دليل و مدرک مي گرديد؟ بيش از اين، از اين جاني و تروريست و خائن حمايت نکنيد. دست برداريد. اين فرد براي شما نيز فايده اي ندارد. براي انسانيت فايده اي ندارد. براي اسلاميت فايده اي ندارد. اين سازمان تروريستي براي هيچ کشوري ، ابزاري مناسب نيست. بيهوده ، نيروي خود را به هدر ندهيد. با تيغ ريشه اينها را خواهيم کند. چنان ريشه کن خواهيم کرد که يک بار ديگر هيچ سازمان تروريستي تفرقه اندازي ، براي خيانت به ملت بزرگ ترکيه ، جرات به خود راه ندهد. »

نخست وزير ترکيه افزود : « به دوستان اروپايي مان نيز مي گويم. بخاطر محکوم کردن کودتا تشکر مي کنم. اما، اصلا از جملاتي که پس از نکوهش کودتا، بر زبان مي رانند، خوشمان نمي آيد. ما 30 نفر کشته داده ايم. نزديک به دو هزار نفر مجروح داريم. قلبمان آتش گرفته است. ملت در خيابانها بمباران و گلوله باران شد. به هيچ وجه نمي توانيم ببينم مواضعي اتخاذ مي شود که مبارزه ما با کودتا و ترور را تخريب و روحيه ملت را تضعيف مي کند. آيا از ما مي خواهيد که با تروريست ها مهربان باشيم و مبارزه با ترور را رها کنيم؟ بدانيد که هر فردي که کودتا را به عنوان يک فرصت تلقي مي کند و براي آينده نقشه مي کشد، پاسخ مناسب را دريافت خواهد کرد. هيچ کس در اين مورد ترديدي نداشته باشد. کل دنيا بداند که بازداشت ها، بازجويي ها و دستگيري ها به طرزي شايسته ترکيه به عنوان يک کشور حقوق مدار ، ادامه خواهد يافت و تمامي اين تلاش ها انجام خواهد شد. راست و دروغ به هم آميخته نخواهد شد. بدون احساسات، و براساس عقل و اصول حقوقي و عدالت حرکت خواهيم کرد. »

نخست وزير ترکيه درباره انتقادها از برخورد با نظاميان و نيروهاي ارتش درپي کودتا، افزود : « اگر سربازاني وجود داشته باشند که صرفا تابع فرمان مافوق هاي خود بوده اند، آنچه لازم است انجام خواهد شد. به هيچ وجه ، يک اشتباه با اشتباهي ديگر اصلاح نمي شود. »

ييلديريم افزود : « برادران! در مقابل تحريکات هشيار باشيد. ملت در خيابان ها حضور دارد. شب ها کشيک دموکراسي را مي کشند. تمامي شهروندان بايد در مقابل تحريکات هشيار باشند. امروز روز جدايي نيست، بلکه روز اتحاد است. »

نخست وزير ترکيه با تجليل از نيروي پليس اين کشور گفت : « پيشاني تکاتک نيروهاي پليس را مي بوسم. آنها قهرماناني هستند که اين کشور را در مقابل کودتا حفظ کردند. به سربازان و افسران وطن پرست نيز از صميم قلب تبريک مي گويم. از استانداران و روساي شوراهاي شهري تشکر مي کنم. بطور جداگانه از دادستان هايمان بخاطر تلاش شبانه روزي و دستگيري اين تروريست ها تشکر مي کنم. از جامعه حقوقي تشکر مي کنم . با دستگيري اين گروه هاي تروريستي به همراه نيروي پليس، تنفس جديدي را به ملت وارد کردند. »

نخست وزير ترکيه تاکيد کرد : « گروهي که با استفاده لباس نظامي خيانت کرده است ، به مجازاتي که استحقاقش را دارد، خواهد رسيد. اما، نبايد نيروهاي مسلح قهرمان و ارتش مان را که نور چشم ملتمان است، با اين گروه اشتباه بگيريم. ارتش مان، از آغوش اين ملت برآمده است و مدافع کشور در مقابل تهديدات خارجي است. اعضاي اين گروه خائن از درون ارتش و نيروهاي مسلح بيرون آورده و افشاء خواهند شد و ارتش مان بيش از پيش براي دفاع از ملت تقويت خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا