آذربایجاناخبار

گرایش جمهوری آذربایجان به غرب

ˈناطق میری کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به فشار ابرقدرتها به ویژه روسیه به باکو به منظور اعلام موضع این کشور برای عضویت در اتحادیه گمرکات کشورهای همسود و یا پیوستن به طرح ˈمشارکت شرق اتحادیه اروپا، معتقد است که آذربایجان با غرب همگرایی دارد.

به گزارش مركز فرهنگي قفقاز،به نظر نمی رسد که باکو هنوز در مورد عضویت در اتحادیه گمرکات کشورهای همسود تصمیمی گرفته باشد.
انتخاب قطعی بین غرب و روسیه برای جمهوری آذربایجان مساله بسیار دشواری است، زیرا در صورت چنین انتخابی بر میزان فشارهای یکی از طرفها ( غرب یا روسیه) بر این کشور افزوده خواهد شد.
از اینرو باکو سعی می کند با مانورهای مختلف مساله را طولانی کند و امیدوار است که با بدست آوردن زمان بیشتر از فشارهای یکی از این دو طرف در امان بماند.
ناطق میری همچنین با اشاره به نشست آتی اتحادیه اروپا که اواخر ماه جاری میلادی در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار خواهد شد، افزود: بعید به نظر می رسد که باکو در این اجلاس نیز پای قرار داد مهمی را امضا کند، زیرا تفاهماتی که در این اجلاس بدست خواهد آمد، می تواند با نشان دادن گرایش آذربایجان به سوی غرب، موجب تحریک روسیه شود.
وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا عضویت کشوری که با این اتحادیه به توافق رسیده باشد، در اتحادیه گمرکات را غیر قابل قبول می داند. این برخورد اتحادیه اروپا در پی عضویت ارمنستان در اتحادیه گمرکات مشترک المنافع در عمل به نمایش درآمد و اعلام شد که اتحادیه اروپا دیگر نمی تواند با این کشور تفاهمنامه عضویت مشارکتی امضا کند، بنابر این پیدا است که باکو برای مدتی از انتخاب بین روسیه و غرب خودداری خواهد کرد.
با این حال، این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان، انتخاب نهایی باکو را همگرایی با غرب می داند و معتقد است: حکومت باکو متوجه است که توسعه آینده کشور در گرو همگرایی با غرب است، بنابر این غیر ممکن به نظر می رسد که باکو در شرایط کنونی در مورد عضویت در اتحادیه گمرکات تصمیم گیری بکند.
به عقیده وی، آمریکا نیز از همگرایی جمهوری آذربایجان با غرب و نزدیکی این کشور به اروپا استقبال می کند.
ناطق میری، واکنش تند واشنگتن به ایروان در پی اظهارات سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در مورد عضویت کشورش در اتحادیه گمرکات مشترک المنافع را نیز به منزله حمایت غیر مستقیم آمریکا از موضع جمهوری آذربایجان تعبیر کرده است.

انتهاي پيام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا