آذربایجاناخبارایرانروسیه

کشف مواد مخدر در جمهوری آذربایجان نسبت به سال های قبل افزایش یافته است

­یک کارشناس امور امنیتی جمهوری آذربایجان در تحلیل افزایش چشمگیر کشفیات مواد مخدر در این کشور پس از تغییر رییس کل گمرک دولتی جمهوری آذربایجان و کشف بیش از یک تن هروئین طی ده ماه نخست سال ۲۰۱۸ گفت : ” در این اواخر نیروهای انتظامی جمهوری آذربایجان، کارهای مهمی در مبارزه با مواد مخدر انجام می دهند.”
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات ” ، آرزو نقی اف، مولف کتاب ” کابوس سیاه” درباره قاچاق بین المللی مواد مخدر افزود : ” در منطقه قفقاز، مناطق درگیر مناقشه از جمله قره باغ کوهستانی و آبخازیا در مسیر انتقال مواد مخدر جایگاه مهمی دارند. براساس گزارش سازمان ملل درباره قاچاق بین المللی مواد مخدر، درآمد ناشی از فروش مواد مخدر به اروپا بیش از ۲۰ میلیارد دلار است. هروئین اساسا در افغانستان تولید می شود و تولید این مواد در این کشور، پس از استقرار نظامیان آمریکا در افغانستان به شدت افزایش یافته است. قبلا هروئین افغانستان بیشتر از طریق منطقه بالکان به اروپا منتقل می شد. اما، به علت بروز جنگ هایی در بالکان در سال های گذشته، مسیر را به شمال و جنوب تغییر دادند و اکنون با استفاده از اراضی ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه ، مواد مخدر به اروپا منتقل می شود. این مسیرها، با کسب رضایت یا عدم رضایت این کشورها انتخاب نمی شوند. این مسیرها را مافیای قاچاق مواد مخدر انتخاب می کند. مسیر ” بالکان شمالی” برای انتقال مواد مخدر افغانستان به اروپا ، از جمهوری آذربایجان عبور می کند. در این مسیر ، مواد مخدر از افغانستان – ایران – جمهوری آذربایجان – گرجستان – دریای سیاه و بلغارستان به اروپا حمل می شود. در مسیر قدیمی بالکان نیز مواد مخدر از افغانستان به ایران و ترکیه و از طریق استانبول به بلغارستان یا از طریق آناتولی به دریای اژه و یونان و یا از منطقه حکاری ترکیه به سمت شمال و دریای سیاه و اوکراین منتقل می شد. هروئین به آلمان و ایتالیا و هلند و انگلیس از این مسیرها حمل می شود.”
این کارشناس امنیتی افزود : ” مسیر افغانستان – ایران – جمهوری آذربایجان – اروپا نیز سالهاست که مورد استفاده است. جریان مواد مخدر در این مسیر ، ربطی به میزان مصرف در جمهوری آذربایجان ندارد. کشف محموله های بزرگ مواد مخدر در جمهوری آذربایجان نشان می دهد که حمل مواد مخدر از این مسیر نسبت به سال های قبل افزایش یافته است. این مواد برای اروپا درنظر گرفته شده است. در دوره حکومت طالبان بر افغانستان، مواد مخدر کمتری در این کشور تولید می شد. پس از ورود آمریکا و سایر کشورها به افغانستان ، تولید و قاچاق مواد مخدر نیز خیلی زیاد شده است. اگر بخش کشاورزی در افغانستان رونق داده شود، می توان جلوی تولید مواد مخدر را گرفت. اما، این کار را نمی کنند. ”
آرزو نقی اف درباره علت استقرار نیروهای ناتو و آمریکا و کشورهای حمایت کننده از آن در افغانستان گفت : ” در افغانستان ذخایر عظیم ” لیتیم” وجود دارد و برای تصاحب آن ذخایر تلاش های هدفمندی جریان دارد. ذخایر لیتیم، پس از اتمام ذخایر نفت در دنیا اهمیت خواهند یافت. از هم اکنون ذخایر لیتیم تصاحب می شوند و به همین علت نیز تولید مواد مخدر در افغانستان را نادیده می گیرند. به نظرم ، در این باره توافق حاصل شده است. تاکنون حتی به یکی از مزارع تولید مواد مخدر در افغانستان نیز یک بمب نیفتاده یا حمله پهپادی صورت نگرفته است. آیا این تصادفی است؟”
در نشست کمیسیون فرعی سازمان ملل درباره مبارزه با مواد مخدر در باکو ، علی حسن اف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در اعلام آمار کشفیات مواد مخدر در این کشور گفت : ” طی ده سال نخست سال جاری ، دو هزار ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر و مواد روانگردان از دور خارج شده اند که یک تن و ۱۷۷ کیلوگرم از این مواد کشف شده، هروئین بوده است. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا