اخبارترکیه

کشف اسناد همکاری‌های تجاری گسترده میان ترکیه و داعش

یک مقام عالیرتبه غربی در گفتگو با یک روزنامه انگلیسی از کشف اسنادی محرمانه از منزل یکی از سرکرده‌های داعش که نشان می‌دهد روابط تجاری گسترده‌ای میان ترکیه و داعش وجود دارد، خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، یک مقام ارشد غربی ادعا می‌کند اسنادی که از اردوگاه ابوسیاف، مسؤول عملیات‌های قاچاق نفت داعش که چند ماه پیش در حملات نیروهای آمریکایی کشته شد، کشف شده‌اند، به ارتباطات رده بالا بین مقامات ترکیه و اعضای بلند پایه داعش اشاره دارند.

یک مقام ارشد غربی آشنا با اطلاعاتی که از این اردوگاه به دست آمده در گفتگو با گاردین می‌گوید: “معاملات مستقیم بین مقامات ترکیه و اعضای رده بالای داعش اکنون غیر قابل انکار است.”

اگرچه مقامات غربی به صورت تلویحی و غیرمستقیم از رویکردهای دولت ترکیه در قبال داعش ابراز نارضایتی می‌کردند اما از انتقاد مستقیم از تصمیم‌گیران ترکیه اجتناب ورزیده‌اند.

اظهارات این مقام غربی اولین انتقاد علنی از رویکرد دولت ترکیه است و می‌تواند روابط آمریکا را با متحدین غربی‌اش بیش از پیش پیچیده سازد.

ترکیه که در روزهای اخیر و پس از دو سال دست به حملات هوایی زده است بارها متهم به تسهیل عبور تروریست‌های خارجی از خاک این کشور به سوریه شده است.

گاردین می‌نویسد: “[ابوسیاف] جنگجوی تونسی از اواسط سال ۲۰۱۳ مسؤول قاچاق نفت از بخش‌های شرقی سوریه بود. بازار سیاه به سرعت تبدیل به مهمترین درآمد داعش شده و خریدار‌های ترک نیز بزرگترین خریداران آن بودند.”

اعتقاد بر این است که در بازه زمانی شش ماهه در اواخر سال ۲۰۱۳، داعش به صورت روزانه یک تا چهار میلیون دلار از فروش نفت به دست آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا