آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهعمومیقره باغ

کشت های جدید برندا شافر در بدنه حاکمیت باکو

برندا شافر، نظریه پرداز صهیونیست دولت باکو در همایش اخیر «دانشگاه دیپلماسی» جمهوری آذربایجان و دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در باکو با موضوع «راه میانی؛ ژئوپلتیک، امنیت و اقتصاد» در قالب سوال، افکاری را به ذهن الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان تزریق کرد که به نظر می رسد همین افکار برندا شافر در ماه های آتی از زبان الهام علی اف در اظهارات ضدایرانی بازتکرار خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آذرتاج، برندا شافر در سوالی از الهام علی اف پرسید: « یکی دیگر از طرح های زیربنایی که این هفته افتخار بازدید از آن را داشتم در زنگیلان بود. یکی پرسید اینجا چه نیازی به فرودگاه است؟ چرا اینجا، در این مکان، خانه های زیبا و شهری مدرن ساخته می شود؟! البته همانطور که اشاره کردید برای حق و عدالت! مهاجران پیشین در حال بازگشت به خانه های خود هستند. ما همیشه در مورد درگیری ها، در مورد سختی ها و بی عدالتی های پناهندگان مطالبی می شنویم. اما یادم نمی‌آید که پناهندگان در هنگام بازگشت به خانه به اندازه اینجا هیجان زده شده باشند. من معتقدم که در این مورد نیز مانند کریدور گاز جنوبی، خط لوله باکو-تفلیس-جیهان، نگاهی وجود دارد که آینده را می بیند! منطقه بزرگتر اطراف زنگیلان را در ده سال دیگر کجا می بینید؟! چه کسانی از این فرودگاه استفاده خواهند کرد؟ شهرهای شمال ایران خواهد بود یا شرق ترکیه؟
سوال دوم من: در کشورهای مسلمان شاهد فراینده های بزرگی هستیم. می توانیم بگویی که همه چیز در نظر گرفته شده در توافق ابراهیم یعنی بخش های همکاری در خاورمیانه (غرب آسیا) و مسیرهای حمل و نقلی تغییر کرده است. اگر قبلا ایران به عنوان نماد حمایت از کشورهای مسلمان تلقی می شد، مشخص است که در دوره 30 سال اشغال حتی یک بار هم حرفی درباره اشغال نزد. حتی اجرای طرح های اقتصادی نیروگاه های آبی “خداآفرین” و “قیز قلعه سی”، مرمت مساجد اراضی آزاد شده و نوسازی نسبی مسجد شوشی نیز! ( این جمله برندا شافر فعل ندارد) بطور واضح، ایران دیگر از همبستگی اسلامی سخن نمی گوید! می توانیم بگوییم که ترکیه در تاسیس ارتش کشورهای مسلمان شرکت دارد. عربستان سعودی بیش از سایر کشورهای اوپک همکاری نفتی با روسیه دارد. ایران خود را شیعه می نامد، اما کشور واقعا مسلمان و حکومت واقعا دینی چطور می تواند با زدن بر سرشان، زنان را بکشد و اینگونه رفتار کند؟ ما می بینیم که الگوی جدیدی در حال شکل گیری است. بخصوص که مسلمانان شیعه دیگر روی خود را نه به قم، بلکه به نجف یا دیگر شهرها و شاید هم به الگوی کاملا متفاوت، مثلا الگوی آذربایجان برگردانده اند! اگرچه دولت سکولار، حکومت سکولار و نهادهای سکولار در اینجا وجود دارد، اما انسان ها در اینجا بیشتر به اسلام سنتی پیوند دارند، جایی که رهبران مذهبی در مدیریت حضور ندارند و از نهادهای دولتی جدا هستند. بسیار از شما متشکرم.»
الهام علی اف نیز که اغلب افکار و محورهای القاء شده از طرف برندا شافر را مو به مو اجرا و تکرار می کند، در جواب سوال شافر گفت: «به مسایل خیلی مهمی اشاره کردید… باور قوی ما و کارهایی که در اینجا برای توسعه کشور کرده ایم و نیز پیامی که به جامعه داده ایم، عبارت از این است که دین باید از دولت جدا باشد. در جمهوری آذربایجان ما همگی مسلمان هستیم. همچنین، مسیحیان و یهودیان و نمایندگان سایر ادیان نیز وجود دارند. اما، دین نباید در زندگی سیاسی دخالت کند. وقتی کسی درباره اسلام سیاسی حرف می زند، ما درک نمی کنیم. این در آذربایجان مورد عادی نیست. فکر می کنم که یکی از برتری ها و دستاوردهای ما به عنوان یک کشور مستقل در این منطقه آن است که ما در کنار احترام به احساسات دینی تمامی شهروندانمان، به تقویت ماهیت لائیک جامعه مان موفق شده ایم. مثلا، کارهایی که ما در قراباغ کرده ایم عبارت است از ساخت فرودگاه هایی که شما هم اشاره کردید و مرمت مساجد از جمله مسجدی در شوشا که شرکت های ایرانی بطور غیرقانونی آن را مرمت و در اصل آسیب زدند. این کار جنجال بزرگی بود. ما در همان زمان حتی سفیر ایران را به وزارت خارجه دعوت کردیم و گفتیم که شما حق این کار را ندارید، حق دست زدن به آن مسجد را ندارید. قبل از هر چیز شما بدون اجازه آذربایجان حق سفر به شوشا را ندارید.این، ابراز همبستگی با ارامنه بود که در قراباغ و زنگزور ، 65 مسجد از 67 مسجد را ویران کردند. آنها یک مسجد را در آق دام که شما آن را خواهید دید، به عنوان طویله گاوها و خوک ها و مناره اش را نیز برای مشاهده نیروهای آذربایجان استفاده می کردند. مسجد شوشی نیز برای نمایش تساهل ساختگی ارامنه ، ظاهرا مرمت شده بود و آنها آن را مسجد فارس نامیده بودند! اولا، مسجدها ملیت ندارند. نمی تواند نام فارس یا سایر نام ها را برآنها بگذارید. این بخشی از تاریخ ماست و هیچ یک از ما این را فراموش نکرده ایم.

به همین علت نیز همانطور که تاکید کردم دین باید از سیاست جدا باشد. الگوی ما این است. موفقیت آمیز بودن این الگو اثبات شده است. هیچ یک از چیزهایی که شما در سوالتان ترسیم کردید، در آذربایجان وجود ندارد. در آذربایجان صرف نظر از اینکه مسلمانان به کدام یک از طریقت های دین متعلق باشند، شیعه یا سنی باشند، وحدت کاملی میان مسلمانان وجود دارد. ما تجربه بی مانندی همچون اقامه نماز وحدت در مسجد را داریم که سنی ها و شیعه ها با هم عبادت می کنند. خون و تعلق قومی مشابه. این، شاید آخرین سوالی باشد که از آذربایجان می تواند پرسیده شود. شما کشور ما را خوب می شناسید. همه ما مسلمان هستیم و میان ما هیچ فرقی وجود ندارد. کسانی که می خواهند جهان اسلام را تقسیم کنند، زیان برزگی به مسلمانان وارد می کنند.»
الهام علی اف سپس بر همکاری با اسراییل و ترکیه تاکید کرد و مدعی شد که جمهوری آذربایجان در نزدیکی میان ترکیه و اسراییل و ترکیه با برخی کشورهای عربی نقش ایفاء کرده است.
علی اف درباره اهمیت فرودگاه زنگیلان نیز گفت: «فرودگاه زنگیلان از این جهت مهم است که حمل و نقل کالا با آن راحت تر خواهد بود. شاید روزی فرودگاه زنگیلان پروازهای بین المللی داشته باشد. چرا که نه؟ این یکی از زیباترین مکان های آذربایجان است که دارای طبیعت بسیار زیبا، چشمه های طبیعی، رودخانه ها و درختان است. وقتی همه زیرساخت های لازم را ایجاد کنیم، اینجا قطعه ای از بهشت خواهد بود. در عین حال فاصله چندانی با مرز ارمنستان ندارد. بنابراین بر کسی پوشیده نیست که این فرودگاه از نظر امنیتی نیز مهم خواهد بود. با توجه به افزایش حجم بارهای عبوری از آذربایجان و گسترش ناوگان هواپیماهای باری آذربایجان، فکر می کنم باید و می تواند یکی از مقاصد ناوگان هواپیماهای باری ما باشد. از نظر موقعیت مکانی نزدیک به اروپاست و به جنوب نیز نزدیکتر است و به طور کلی زنگیلان مرکز حمل و نقل مهمی خواهد بود که در کریدور مواصلاتی زنگزور قرار دارد…»
الهام علی اف در این همایش، از سوالات سایر مدعوین پاکستانی و ترکیه ای و انگلیسی و نیز ماتیو برایزای آمریکایی نیز برای متهم کردن و اهانت به ایران و نیز ادعای حمایت از حقوق آذری های ایران به وفور استفاده است.
برخلاف همایش های پیشینی که «دانشگاه دیپلماسی آذربایجان» در باکو برگزار می کرد، این بار جای لابی گرهای ایرانی حکومت باکو در این همایش خالی بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا