آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومی

کریدور غرب خزر در آستانه بهره برداری

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با بازسازی محور ریلی در ارمنستان و جلفا که در جنگ منطقه‌ای آسیب دیده بود، بزودی کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از شبکه خبر،سعید رسولی، با اشاره به سفر چند روز اخیر هیئت راه آهن ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاورد‌های این سفر افزود: مسیر ریلی مرز جلفا که با وجود ۷ میلیون تن ظرفیت جابجایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه‌ای متروکه شده بود با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه آغاز فعالیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شاخه شرقی کریدور ریلی شمال – جنوب از مسیر سرخس – اینچه برون با کشور‌های شمالی و آب‌های خلیج فارس ارتباط داریم و کریدور میانی هم، از طریق بندر امیرآباد و کاسپین بزودی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کریدور غرب خزر از آستارا بخاطر اجرا نشدن قطعه رشت – آستارا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، اما اتصال ریلی این مسیر برقرار است و قطار‌ها از جمهوری آذربایجان وارد پایانه آستارا می‌شوند و امیدواریم با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه آهن ایران به دریای سیاه از طریق جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد.

رسولی گفت: بدنبال مذاکرات ویدئو کنفرانسی با رئیس راه آهن ارمنستان و توافقات حاصله، در سفر اخیر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه‌ای را مبادله کنند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای آغاز تبادل بار ریلی دست یابیم.

مدیرعامل راه آهن افزود: در بخش ترانزیت ریلی، سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال‌های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در سال جاری جابجا کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا