آذربایجاناخبار

کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد جمهوری آذربایجان/ آذبایجانی‌ها بیشترین واردات را از روسیه کرده‌اند

آمار رسمی کمیته آمار دولتی جمهوری آذربایجان از کاهش تولیدات صنعتی، افزایش اسمی حداقل دستمزد کارگران روز مزد و کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد جمهوری آذربایجان خبر می‌دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،در دوماهه اول امسال در جمهوری آذربایجان ۱۵٫۷ میلیارد محصولات صنعتی تولید شده است که نسبت به تولیدات مشابه در سال گذشته ۵٫۵ درصد کاهش در تولید محصولات صنعتی مشاهده می‌شود.

با استناد به اطلاعات کمیته آمار دولتی در جمهوری آذربایجان کاهش تولیدات صنعتی غیر نفتی ۳٫۹ درصد و کاهش تولیدات صنعتی در بخش نفت و پتروشیمی ۷٫۱ درصد بوده است.

قابل ذکر است که محصولات صنعتی تولید شده در اقتصاد جمهوری آذربایجان به ترتیب شامل؛ ۷۰٫۲ درصد در بخش معدن، ۲۴٫۴ درصد در بخش بازیافت، ۴٫۷ درصد تولید تجهیزات لازم در زمینه تولید انرژی برق، گاز و بخار و همچنین ۰٫۷ درصد نیز در بخش تولید تجهیزات لازم در زمینه تصفیه آب بوده است.

افزایش حداقل دستمزد برای کارگران روزمزد در جمهوری آذربایجان

در اول ماه می سال جاری تعداد کارگران روزمزد در جمهوری آذربایجان ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار نفر برآورد شده است. از این تعداد نیروی انسانی حدود ۸۸۸ هزار نفر در بخش دولتی و حدود ۶۳۲ هزار نفر در بخش خصوصی فعال بوده‌اند.

در ماه‌های ژانویه-آوریل سال جاری متوسط دستمزد اسمی ماهانه کارگران روزمزد ۵۲۰٫۵  منات بوده که نسبت به دستمزد سال گذشته ۶٫۸ درصد افزایش داشته است.

بنابر آمار ارائه شده از سوی کمیته آمار دولتی جمهوری آذربایجان، از تمامی نیروی انسانی کارمزد در اقتصاد جمهوری آذربایجان ۲۲ درصد در بخش آموزش، ۱۹٫۱ درصد در بخش تجارت، ۱۲٫۷ درصد در بخش صنایع، ۷٫۱ درصد در ادارات دولتی، ۶٫۷ درصد در ساخت وساز، ۴٫۷ درصد در بخش حمل و نقل، ۳٫۵ درصد در بخش مشاغل فنی، ۱٫۶ درصد در بخش بیمه و ۱۰٫۹ درصد در بخش های دیگر اشتغال دارند.

کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد جمهوری آذربایجان

در ماه‌های ژانویه-می سال جاری حجم سرمایه اختصاص یافته، به منظور رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری آذربایجان ۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون منات بوده است. که این حجم از سرمایه گذاری نسبت به حجم سرمیه گذاری در زمان مشابه در سال قبل ۳٫۲ درصد کاهش نشان می دهد.

بر اساس آمار رسمی از این حجم سرمایه ۳ میلیارد و ۶۶۴ میلیون منات در بخش نفت و ۲ میلیاردو ۸ میلیون منات در بخش غیر نفتی اقتصاد سرمایه گذاری شده و این درحالی است که از کل سرمایه گذاری صورت گرفته در اقتصاد ۷۳٫۱ درصد مستقیما صرف ساخت و ساز شده است.

بیشترین حجم صادرات به ایتالیا و بیشترین حجم واردات از روسیه

در ماه های ژانویه-آوریل بر اساس مبادلات تجاری که بین اشخاص حقیقی و حقوقی در جمهوری آذربایجان با شرکای خود در ۱۵۷ کشور جهان صورت گرفته، به ۹۳ کشور صادرات انجام شده و از ۱۴۸ کشور واردات صورت پذیرفته است.

مطابق آمار ماهیانه کمیته آمار دولتی جمهوری آذربایجان در ماه های ژانویه-آوریل گردش مالی تجارت خارجی معادل ۷ میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار بوده است که از این مقدار ۴میلیارد و ۸۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارزش اقلام صادراتی و ۲ میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار ارزش اقلام وارداتی بوده است.

با توجه به آمار ارائه شده و به طور کلی کاهش ۶٫۸ درصدی صادرات و ۲۷٫۶ درصدی واردات، گردش مالی تجارت خارجی، ۸٫۸٪ در قیمت های واقعی نسبت به ماه های ژانویه-آوریل سال گذشته افزایش داشته است. در این میان بیشترین حجم صادرات به ایتالیا و بیشترین حجم واردات از کشور روسیه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا