آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

کاظمی: دالان تورانی در قفقاز، چین، روسیه و ایران را هدف قرار داده است

کارشناس مسائل قفقاز: غرب برای مقابله با ایران، چین و روسیه بدنبال تسلط بر نوار استراتژیک آسیای میانه است

کارشناس مسائل قفقاز در خصوص اهداف ایجاد دالان تورانی ناتویی در قفقاز جنوبی گفت: این دالان، چین، روسیه و ایران را هدف قرار داده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «دالان تورانی ناتو و امنیت ملی ایران» امروز دوشنبه با حضور احمد کاظمی و احسان موحدیان در «موسسه مطالعات جهان معاصر» برگزار شد.

احمد کاظمی در این نشست با بیان اینکه انگلیس به نمایندگی از ناتو در شکل گیری ایده دالان تورانی نقش دارد، گفت: انگلیس در قرن 19 به دنبال راه اندازی ایده پان ترکیسم یا توران در آسیای میانه بوده و در سده 20 نیز ترکان جوان به دنبال این ایده رفتند.

وی هدف از این ایده را تسلط از دریای مدیترانه، قفقاز، بخش هایی از ایران، آسیای میانه و بخشی از چین دانست و اظهار داشت: این ایده برای مقابله با روسیه تزاری و بعد عثمانی شکل گرفت زیرا پادشاه عثمانی در مقابل تشکیل کشور اسرائیل در فلسطین ایستاد.

این کارشناس مسائل قفقاز ادامه داد: غرب برای مقابله با ایران، چین و روسیه بدنبال تسلط بر نوار استراتژیک آسیای میانه است. از جمله اهداف ایجاد این دالان را می توان در حوزه های ترانزیت و تغییر معادلات انرژی از روسیه به آسیای میانه خواند.

کاظمی یادآور شد: آنها درباره ایران نیز به دنبال تخلیه ظرفیت های ژئوپلتیکی ایران، انسداد میراث تاریخی و فرهنگی و تمدنی ایران در آسیای میانه و نیز تشیع زدایی از طریق شوونیسم قومی هستند.

وی درباره عدم موضع گیری شفاف روسیه نیز گفت: روسیه موضعی شفاف در این خصوص داشته و معاون نخست وزیر این کشور گفته است که چیزی به اسم دالان در منطقه نداریم و خطوط اتصالی باید ایجاد شود. دلیل سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به پراگ نیز ابراز ناخرسندی از این موضع روسیه بوده است؛ با این وجود، روسیه بعد از جنگ اوکراین دیگر به طور آشکار در این خصوص موضع گیری نمی کند.

کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه این دالان به دنبال تجزیه ایران است و در مراحل بعدی تبریز را هدف خواهد گرفت، اظهار داشت: برگزاری رزمایش از سوی ایران در ارس نشان داده که در کشورمان در خصوص مقابله با این دالان اجماع ایجاد شده است. به همین دلیل بود که در آذربایجان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و بحث آذربایجان جنوبی را در رسانه هایشان مطرح کردند.

کاظمی با اشاره به اظهارات الله شکور پاشازاده روحانی آذربایجان علیه کشورمان نیز گفت: او بی شرمانه ایران را متهم به حمایت از ارامنه در مقابل شیعیان آذربایجان می کند در حالیکه حتی یکبار هم درباره ممنوعیت نمایش پرچم های حسینی در جمهوری آذربایجان موضع نگرفته است.

وی در پایان با اشاره به تفاوت نگاه انگلیس و آمریکا نسبت به اتحادیه اروپا درباره دالان تورانی گفت: فرانسه از ارمنستان حمایت می کند اما انگلیس و آمریکا به دنبال ایجاد دالان هستند.

موحدیان: همکاری ها با ارمنستان در حوزه نظامی و دفاعی افزایش یابد

در ادامه این برنامه احسان موحدیان در خصوص راه حل های مقابله با ایده دالان تورانی ناتویی گفت: بسیاری از کسانیکه در داخل ایران در این پرونده مشغول هستند باید تغییر کنند یا نگاهشان را تغییر دهند.

وی توجه به تقویت ناوگان حمل و نقل کشتی رانی در دریای کاسپین و افزایش همکاری های نظامی و دفاعی با ارمنستان را از دیگر راههای مقابله با ایجاد این دالان خواند.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا