آذربایجاناخبارایرانقره باغ

کارشناس مسایل قفقاز مطرح کرد؛ چرا جنگ قره باغ سیاسی است؟

نعلبندی گفت: جنگ قره باغ یک نزاع خاکی و جغرافیایی نیست بلکه پشتوانه سیاسی دارد و به همین دلیل نیز اهرم سیاست با ارزش‌تر از اهرم نظامی می‌باشد.

 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، مهدی نعلبندی در نشست بررسی آخرین تحولات مناقشه قره باغ با اشاره به تجاوز ارمنستان به خاک آذربایجان، اظهار داشت: در جنگ قره باغ ایران بیشترین کمک را به آذربایجان کرد لکن برخی موارد از جمله هم مرزی با ترکیه و داشتن فاصله کم با آذربایجان موجب شد تا از گفتن حقایق خودداری کنیم.

ایران همواره در جنگ قره باغ طرفدار آذربایجان بود

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است ایران در جنگ قره باغ طرفدار آذربایجان بود چراکه سیاست کشورمان نفی اشغال بود و از طرفی نیز 4 استان ما در تصرف دشمن قرار داشت؛ در این شرایط نیز وقتی کشور همسایه ما خاک خود را از دست داده واضح است که باید طرف کدام جبهه باشیم.

دولت وقت آذربایجان بین ایران و غرب باید یکی را انتخاب می کرد

این کارشناس مسایل قفقاز با بیان اینکه هیچ سندی مبنی بر کمک رسانی ایران به ارمنستان وجود ندارد، ابراز کرد: در آن زمان قره باغ به طرزی به سمت آزادی حرکت می‌کرد که مورد قبول غرب نبود و دولت وقت آذربایجان از بین ایران و غرب باید یکی را انتخاب می‌کرد.

وی افزود: در حالیکه همه می‌دانستند اسرائیل دشمن ایران است، رژیم صهیونیستی در قلب باکو سفارتخانه خود را راه‌اندازی کرد و این نشان از کاهش علاقه آذربایجان به ایران بود.

با متهم کردن دیگران مناطق اشغال شده آزاد نمی شود

کارشناس مسایل منطقه با اشاره به کم توجهی برخی از مسئولین داخلی نسبت به اهمیت قفقاز، توضیح داد: آذربایجان از لحاظ داخلی و سوق الجیشی اهمیت بالایی برای ایران دارد؛ در سیاست‌های استالین 5 جمهوری بزرگ در 5 منطقه جدا شده و هدف اصلی استالین خرد کردن هویت‌ها برای پیشبرد اهداف بود.

وی عنوان کرد: قفقاز منطقه‌ای است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای همگان اهمیت پیدا کرده است؛ در جنگ قره باغ ما حقیقتاً در جبهه قره باغ بودیم بنابراین ما متهم نیستیم. زمانی که 20 درصد خاک کشوری اشغال می‌شود با متهم کردن دیگران این مناطق آزاد نمی‌شوند.

علت مناقشه قره باغ برای آدمی به راحتی قابل درک نیست

نعلبندی با اعلام اینکه در طول 2 سال اخیر حوادث مختلفی در دو کشور آذربایجان و ارمنستان به وقوع پیوسته، خاطرنشان کرد: در آذربایجان مانات نصف ارزش خود را از دست داده است و در ارمنستان سال گذشته کودتای کنار گذاشتن رئیس جمهور قانونی این کشور افشاء شد.

وی وقوع جنگ قره باغ را هم راستا نبودن سیاست‌های دو طرف درگیر دانست و اذعان داشت: در برخی جنگ‌ها انسان می‌تواند علت نزاع را درک کند اما در مناقشه قره باغ ظاهرا جنگ به نفع هیچکدام از دو کشور پایان نمی‌یابد.

در جنگ قره باغ اهرم سیاسی مهم تر از اهرم نظامی است/جمهوری آذربایجان در باکو باخت!

این کارشناس حوزه قفقاز با بیان اینکه ما از بحث سیاسی قره باغ غافل شده‌ایم، تشریح کرد: جنگ قره باغ یک نزاع خاکی و جغرافیایی نیست بلکه پشتوانه سیاسی دارد و به همین دلیل نیز اهرم سیاست با ارزش‌تر از اهرم نظامی می‌باشد.

وی ادامه داد: همگان به روشنی می‌دانند که جمهوری آذربایجان جنگ را نه در باکو، بلکه در باکو باخت؛ اگر ما مسئله کودتای ترکیه در آذربایجان را بررسی کنیم جعبه سیاه مسئله قره باغ را به دست می‌آوریم.

چرا قره باغ سیاسی است؟

تحلیلگر مسایل آذربایجان با ایجاد سوالی مبنی بر علت دخالت مستقیم ترکیه در جنگ قره باغ، بیان کرد: در آن زمان روسیه و اروپا به خوبی واقف بودند که ایران بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای می‌تواند در قفقاز دومین حزب الله را پایه‌گذاری کند و این گواهی بر سیاسی بودن مسئله قره باغ است.

وی یادآور شد: در طول چند سال اخیر صلحی بین ارمنستان و آذربایجان صورت نگرفته و صرفا آتش بس موقت اعلام شده است؛ سیاست داخلی دو کشور خصوصا آذربایجان مظلوم نمایی و فشار بر ایران در عرصه بین المللی است تا حمایت‌های گوناگون را به سمت خود جذب کند.

قره باغ متعلق به خاندان علی اف نیست بلکه خاک اسلام است

نعلبندی قره باغ را جزوی از خاک اسلام دانست و تصریح کرد: آذربایجان مولفه های بسیار خوبی را برای امنیت خود تعریف کرده که حتی شوروی نیز به این میزان موفق نبوده است.

وی بیان داشت: بنده در صف اول منتقدین کشتار مردم نارداران قرار داشتم اما همچنان معتقدم قره باغ جزوی از خاک اسلام است چراکه آذربایجان و این منطقه متعلق به الهام علی اف نیست. 

حیات سیاسی الهام به بحران قره باغ وابسته است/هرگونه جنگ در منطقه به ضرر ایران تمام می شود

کارشناس مسایل قفقاز با اشاره به عدم وجود اراده فلسطین در آذربایجان، گفت: در فلسطین دولتی وجود ندارد اما در آذربایجان ما با دولت طرف حساب هستیم و حیات سیاسی خاندان علی اف به ادامه بحران قره باغ وابسته است.

وی تاکید کرد: در شرایط حساس فعلی باید هر دو طرف را به آرامش دعوت کرد چراکه هرگونه جنگ در منطقه به زیان کشور ما تمام می‌شود؛ خبرهای رسیده حاکی از این است که گروهی از داعش که از شمال آذربایجان برای جنگ به سوریه و عراق اعزام شده بودند، هم اکنون برگشته و دوباره در آذربایجان مستقر شده‌اند. 

ایران بهترین میانجی در جنگ قره باغ است/مناقشه قره باغ باید ارمنی – آذری شود

نعلبندی با اعلام اینکه ایران از دولت آذربایجان بی‌ مهری‌های زیادی دیده است، اذعان داشت: حضرت آقا فرمودند قره‌باغ جزوی از خاک اسلام است و همین جمله سیاسی، دینی، ایدئولوژیکی و واقع بینانه باید سرلوحه کار ما باشد؛ اینکه ما اعلام می‌کنیم قره باغ از خاک اسلام است به معنی نادیده گرفتن حقوق ارامنه داخل ایران نیست.

وی در پایان اضافه کرد: همه کشورها به دنبال سهم‌خواهی در مناقشه قره باغ هستند و تا زمانی که این مسئله تبدیل به بحران آذری – ارمنی نشود مشکل قابل حل نیست؛ اعتقاد بسیاری از اشخاص بر این است که ایران بهترین میانجی برای حل مناقشه است چراکه با دو کشور مرز مشترک دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا