آذربایجاناخبارعمومی

کارشناس دینی نورچی ها در جمهوری آذربایجان: معراج پیامیر (ص) ساختگی بوده است

الشاد میری، یکی از «کارشناسان دین» در جمهوری آذربایجان که از پرورش یافتگان فکری جریان «نورچی» ترکیه در باکو تلقی می شود، تاکید کرد به معراج رفتن پیامبر اسلام (ص)، ساختگی و غیرواقعی است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،الشاد میری در گفتگو با پایگاه اینترنتی «کولیس» جمهوری آذربایجان گفت: « نخستین مقاله منتشر شدهء من در مطبوعات درباره معراج بود. اما ، امروز به این حقیقت رسیده ام که معراج ، ساختگی بوده است. اصلا نام معراج هم در قرآن برده نشده است.»
الشاد میری در این مصاحبه همچنین از نویسندگان دین ستیزی همچون میرزا فتحعلی آخوندوف، میرزا جلیل محمدقلی زاده و سایر متجدّدهایی که در دوره کمونیسم و همچنین در حاکمیت کنونی جمهوری آذربایجان به عنوان متفکرهای آذربایجانی تبلیغ می شوند، تجلیل کرده است.
الشاد میری همچنین با ادعای اینکه «باید به ماهیت دین اهمیت داد»، علمای دین اسلام را به ظاهرگرایی و ایجاد حرفه برای خود به نام دین، متهم کرده است.
این «کارشناس دینی» نورچی در جمهوری آذربایجان در این مصاحبه همچنین ادعا کرده است:« امروز در ایران، «روبات نمازخوان» ساخته شده است که می تواند هر سوره ای را نیز بخواند و قرآن را نیز حفظ کند و هر کار دیگری را نیز انجام دهد. پس ماهیت این، چه می شود؟ امروز به نام دین، حرفه ایجاد شده است. حرفه خادم دین ( روحانی). آخوند یا قاضی و.. هم گفته می شود. حال آنکه در اسلام، چنین مفهومی وجود ندارد. دین چیست؟ دین، مناسبات میان انسان و خداست. دین عبارت از این است که خوشبینی را که از خدا یاد می گیری، در میان انسان ها ترویج کنی.»
الشاد میری در بخش دیگری از این مصاحبه، با بیان اینکه فیلم سینمایی «محمد» (ص) اثر مجید مجیدی را در ترکیه تماشا کرده است، این فیلم را از نظر هنری عالی، اما از نظر محتوایی مملو از خرافات معرفی کرده است.
الشاد میری همچنین با اشاره به محبوبیتی که نام «یوسف» در جمهوری آذربایجان درپی پخش سریال «حضرت یوسف» در این کشور یافت، افزوده است:«توجه کنید. پس از نمایش آن سریال، بیشترین نام که در جمهوری آذربایجان گذاشته می شود، نام یوسف است. اگر هر چیزی درست نشان داده شود، چرا موثر نباشد؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا