آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

ینی مساوات: ارمنستان بدون امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان باقی نخواهد ماند!

روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان با انتشار یادداشتی نوشت: بدون امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان، ارمنستان باقی نخواهد ماند!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این یادداشت که با امضای بخش سیاسی ینی مساوات منتشر شده، آمده است: « پایان هفته گذشته، با پیام های صلح خواهانه آذربایجان به منطقه و دنیا، به یاد ماند…. بخصوص که موضع سازنده باکو برای همزیستی مسالمت آمیز طولانی مدت  و پیشرفت در منطقه، چشم انداز گسترده ای را می گشاید و استدلال های تبلیغاتی و لحن نظامی  ارمنستان و هواداران خارجی اش و نیروهای تندرو در غرب را در عمل پوچ می کند. الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در همایش تصویری “مرکز بین المللی نظامی گنجوی” تحت عنوان ” قفقاز جنوبی؛ چشم اندازهای  توسعه منطقه ای و همکاری”  گفت: ” من کاملا مطمئن هستم که صلح میان آذربایجان و ارمنستان امکان پذیر است. علاوه بر این، رسیدن به صلح در زمانی نسبتا کوتاه مدت نیز امکان پذیر است. اکنون تنها نارسایی، فقدان اراده سیاسی ارمنستان است.”

الهام علی اف افزوده است: « من بارها گفته ام که آذربایجان برای تهیه  توافق نامه صلح با ارمنستان آماده است و البته اگر این توافق نامه امضاء شود، مسایل مربوط به امنیت و خودداری از بکارگیری زور و واقعیات مربوط به وضعیت کنونی، از بخش های تفکیک ناپذیر این توافق نامه خواهد بود. چه باید کرد؟ باید تا برگزاری انتخابات مجلس ارمنستان صبر کرد. ما درک می کنیم که اکنون دوره حساسی در ارمنستان است. اگر امروز کسی در ارمنستان درباره توافق صلح با آذربایجان سخن بگوید، برایش محبوبیت به بار نمی آورد. اما، رهبران این کشور باید بجای موقعیت سیاسی خود، به فکر کشورشان باشد. از این نظر، امیدواریم که پس از انتخابات ارمنستان، این مساله روشن شود.»

ینی مساوات افزوده است: « اما در پاسخ به این موضع حسن نیت جمهوری آذربایجان، آننا ناقدالیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان با لحنی که برای هیچ کس لازم نیست گفته است: ” رعایت حقوق بین المللی ضروری است. تعیین حدود و نشانه گذاری مرزهای ارمنستان و آذربایجان، در وهله نخست با آزادسازی اراضی به اصطلاح “جمهوری خودخوانده آرتساخ” از اشغال و معین شدن وضعیت حقوقی نهایی “آرتساخ” با حمایت روسای گروه مینسک و حل صلح آمیز و همه جانبه مناقشه همراه باشد.»

 ینی مساوات افزوده است: « به این ترتیب، وزارت خارجه ارمنستان با گستاخی بی نظیری، اقدام آذربایجان برای تامین تمامیت ارضی خود را  به عنوان “تجاوز به آرتساخ” و “اشغال” محسوب کرده و  صلح میان دو کشور را به “آزادسازی اراضی آرتساخ” و به عبارت دقیق تر به تاسیس “دولت ارمنی” در اراضی آذربایجان مرتبط کرده  و با بی حیایی از حقوق بین المللی نیز دم می زند.»

ینی مساوات سپس بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ و رد بیانیه وزارت خارجه ارمنستان را منتشر کرده و افزوده است: « مشخص است که خواسته اصلی ارمنستان احیای گروه بدنام مینسک است که هدفش “ایجاد دولت ارمنی” در اراضی آذربایجان از طریق به اصطلاح “گفتگو” است….»

ینی مساوات همچنین تاکید کرده است که جمهوری آذربایجان به هیچ وجه با ایجاد دولتی ارمنی در اراضی این کشور موافقت نخواهد کرد.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا