اخبارایرانداغستانروسیه

دعوت “رمضان عبدالطیفوف” از تجار ایرانی برای شرکت در پروژه‌های داغستان

داغستان به روابط فرهنگی عمیق میان این منطقه با ایران اشاره کرد و گفت: پروژه‌های بزرگ اقتصادی بسیاری در جمهوری داغستان تعریف شده، بنابراین از تجار ایرانی دعوت می‌کنم که در این پروژه‌ها شرکت کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، رمضان عبدالطیفوف، رئیس جمهوری داغستان با حضور در محل سفارت ایران در مسکو با مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه دیدار کرد.

عبدالطیفوف به روابط فرهنگی عمیق میان این قسمت از خاک روسیه با ایران اشاره کرد و گفت: پروژه‌های بزرگ اقتصادی بسیاری در جمهوری داغستان تعریف شده است، بنابراین از سرمایه گذاران و تجار ایرانی دعوت می‌کنم که در این پروژه‌ها شرکت کنند.

وی در ادامه، با استقبال از بارگیری و تحویل کشتی‌های ایرانی از بندر “ماخاچ قلعه” و همچنین همکاری با استان‌های ایران، خاطر نشان کرد: امیدوارم در آینده نزدیک هنر ایرانی در یکی از موزه‌های شهر “ماخاچ قلعه” به نمایش درآید و اتاق هنر داغستان نیز در مرکز یکی از استان‌های ایران افتتاح شود.

این دیدار به دنبال سفر مهدی سنایی در ماه گذشته به داغستان و ملاقات با عبدالطیفوف و بازدید از بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی “ماخاچ قلعه” و “دربند” انجام شد.

روابط با جمهوری داغستان اهمیت زیادی برای ایران دارد، روابطی که بعضاً فراموش شده اما می‌تواند اهمیت و پتانسیل بالای روابط ایران با جنوب روسیه و منطقه قفقاز شمالی را به تصویر بکشد. در این میان توجه به ارتباطات تاریخی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

جمهوری داغستان، یکی از 22 جمهوری خودمختار فدراسیون روسیه است که در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع شده است. مرکز و بزرگترین شهر آن “ماخاچ قلعه” نام دارد که در سواحل دریای خزر بنا شده است. پس از شهر ماخاچ قلعه، شهر “دربند” مهمترین شهر این جمهوری به حساب می‌آید.

پس از انقلاب اکتبر 1917، داغستان اعلام استقلال کرد و تا سال 1920 به فعالیتهای استقلال‌طلبانه خود ادامه داد، اما سرانجام تسلیم شوروی شد و به جمهوری خود مختار داغستان مبدل گشت. در سال 1991 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، داغستان دوباره استقلال کامل خود را اعلام کرد، اما کاری از پیش نبرد و تبدیل به یکی از جمهوری‌های روسیه فدرال شد.

اکنون نیز با اذعان به اهمیت منحصر به فرد روابط ایران با فدراسیون روسیه، توجه ویژه به پیوندهای فرهنگی میان مردم ما و مردم این مناطق می‌تواند زمینه ساز روابط گسترده اقتصادی و فرهنگی ایران با جنوب روسیه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا