آذربایجانارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

پیروزی ماکرون و سرنوشت روابط فرانسه با روسیه

روسیه و فرانسه می‌توانند بر مبنای چهار عامل بحرانی همگرایی خود را تقویت نمایند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناج، هرچند پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آن طور که باید و شاید مورد پسند روسیه نبوده اما با این وجود روسیه برای ترمیم روابط و نیز افزایش همکاری‌ها به منظور تامین ثبات و امنیت جهانی اعلام آمادگی کرده است.

روسیه می‌داند که تقابل با ماکرون نمی‌تواند سیاست درستی تلقی شود، چون که رئیس جمهور جدید فرانسه به عنوان نماینده طیف راست میانه‌رو نه آن طور که راستگرایان افراطی نشان داده‌اند و نه آن طور که روسیه تصور می‌کرد چندان آتلانتیست نبوده و بر اهمیت روسیه نیز واقف است. روس‌ها همچنین دریافته‌اند اروپا چنانکه در ظاهر نشان می‌دهد چندان هم یکپارچه نیست.

چهار فاکتور و یا به عبارت بهتر چهار بحرانی که می‌تواند عامل نزدیکی روسیه و فرانسه باشد:

۱- سه گانه پاریس-برلین و مسکو: ماکرون از ابتدا لفاظی‌های ترامپ را مورد نقد قرار داده و موضع وی در قبال ایران را نمی‌پذیرد و اینکه اعتقاد دارد منافع ملی فرانسه در صورت برقراری روابط مناسب این کشور با ایران و عربستان در منطقه تامین خواهد شد. روسیه اگر اراده کند می‌تواند به برقراری این سه گانه یاری رساند.

۲- مبارزه با داعش: فرانسه هدف اصلی داعش در اروپا بوده است و رئیس جمهور این کشور باید سیاست قاطعانه‌‌ای در این موضوع داشته باشد. مسکو و پاریس توان حرکت مشترک در این زمینه را دارند.

۳-مناقشه قره باغ: برای حل بحران میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان فرانسه می‌تواند اقداماتی انجام دهد اما حل مسئله بدون در نظر گرفتن روسیه تقریبا غیرممکن است. آتش بس برقرار شده بین طرفین به نفع روسیه است اما این آتش بس مستعد تبدیل شدن به جنگی تمام عیار است. شروع جنگ در منطقه قفقاز می‌تواند به ضرر روسیه باشد لذا روسیه و فرانسه می‌توانند برای حل مسئله اقداماتی جدی انجام دهند.

۴- افغانستان: در این کشور آمریکا غیر از جنگ دست آورد مثبتی نداشته است. روسیه، چین، ایران و حتی پاکستان می‌توانند با همکاری هم آلترناتیو صلحی برای جنگ افروزی آمریکا ارائه دهند. فرانسه نیز می‌تواند از این طرح حمایت کند که حتی در راستای منافع ملی خود نیز می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا