آذربایجاناخبارایران

پیام ویژه ایران به روسیه در رابطه با قره باغ

مناقشه قره باغ کوهستانی نمی تواند توسط یک شخص یا کشور حل شود

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آخار.آذ، “الخان شاهین اوغلو” رییس مرکز مطالعاتی “اطلس” و کارشناس سیاسی آذربایجان در واکنش به اظهارات اخیر “بهرام قاسمی” سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد نقش روسیه در حل مناقشه قره باغ کوهستانی، گفت: «اظهارات اخیر “بهرام قاسمی” سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موضع تهران در رابطه با حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی را نشان می دهد. جالب است، بدانیم منظور وی از نقش مردم در حل مناقشه قره باغ کوهستانی که بسیار مهم است، چیست؟ یعنی نقش کدام مردم مهم است؟ موضع مردم آذربایجان نسبت به این مناقشه برای همه معلوم است. جامعه آذربایجان خواهان آزادی سرزمین های اشغالی کشورمان است. اگر مردم مد نظر دیپلمات ایرانی، ارامنه ای که در قره باغ کوهستانی زندگی می کنند، است باید گفت که آنها تحت تاثیر رهبران جدایی طلب خود هستند و می خواهند وضعیت کنونی ادامه یابد».
این کارشناس با اشاره به اظهارات “بهرام قاسمی” مبنی بر اینکه وحدت عوامل مختلف می تواند مناقشه قره باغ کوهخستانی را حل کند، افزود: « تخلیه مناطق اطراف قره باغ کوهستانی و برگشتن آوارگان جنگی به خانه و کاشانه خود برای جمهوری آذربایجان بسیار مهم است. ولی، ارامنه خواهان برگزاری رفراندوم هستند. انعکاس این دو موضع متفاوت در یک سند امکان پذیر است اما گروه مینسک بیش از ۲۰ سال است که نمی تواند این دو موضع متفاوت را در سندی واحد جمع کند».
این کارشناس با اشاره به اظهارات “بهرام قاسمی” مبنی بر اینکه مناقشه قره باغ کوهستانی نمی تواند توسط یک شخص یا کشور حل شود، گفت: « این سخن ، پیامی از سوی ایران به روسیه است. زیرا، آمریکا و فرانسه به صورت عملی علاقه ای به حل مناقشه قره باغ نشان نمی دهند. کشور میانجی اصلی در این مناقشه نیز روسیه است و طی سال های اخیر دیدار روسای جمهور و وزیران امور خارجه در این کشور برگزار شده است. لذا وقتی دیپلمات ایرانی می گوید “یک کشور”، به احتمال زیاد منظورش روسیه می باشد و این به معنی آن است که میانجیگری روسیه باعث تحریک تهران می شود و ایران قصد دارد مسکو منافع این کشور در منطقه را نیز در نظر بگیرد. در چنین شرایطی، وضعیت جالبی پیش آمده که تهران از یک سو متفق مسکو در مساله سوریه و مقاومت علیه آمریکا است ولی با این کشور در خصوص حل مساله قره باغ کوهستانی اختلاف نظر دارد. ایران با دو همسایه خود یعنی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان روابط بسیار نزدیک دارد. به همین دلیل، تهران مایل است باکو، ایروان و مسکو در مذاکرات قره باغ منافع این کشور در منطقه را نیز در نظر بگیرند».
این کارشناس با بیان اینکه باکو، ایروان و مسکو علاقمند به همکاری با تهران هستند، افزود: «ولی، هر سه کشور موضع محتاطانه ای به ابتکارات ایران در رابطه با میانجیگری این کشور در حل مناقشه قره باغ کوهستانی اتخاذ می نمایند. منافع روسیه در قفقاز جنوبی اجازه نمی دهد که مسکو در حل مناقشه قره باغ کوهستانی با کشور دیگری مشورت کند، از این منظر، روسیه فکر می کند که به گفتگو با تهران نیازی ندارد. دولت ارمنستان احتیاط می نماید که نکند ایران در حل مناقشه قره باغ کوهستانی در آخرین لحظه می تواند از همسایه مسلمان خود حمایت نماید. همچنین ایروان از تاثیر آذربایجانی های ایران بر سیاست تهران در خصوص قره باغ می ترسند. جمهوری آذربایجان نیز می بیند علیرغم اینکه ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت می کند، تهران روابط مشکوکی با ارمنستان دارد. ایران با ارمنستان پروژه های مشترک انجام می دهد و نظری مبنی بر تخلیه مناطق اطراف قره باغ کوهستانی مطرح نمی کند. تمام این عوامل نشان می دهد که هیچ یکی از همسایگان ایران تا به آخر به این کشور اعتماد ندارند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا