آذربایجاناخبار

سخنان نماینده یهودی مجلس ملی آذربایجان در خصوص روابط آذربایجان و رژیم صهیونیستی

سفر بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به جمهوری آذربایجان که روز 13 دسامبر سال گذشت میلادی صورت گرفت، نشانگر سطح بالای روابط دیپلماتیک میان آذربایجان و اسرائیل بود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روزنامه پارالل چاپ باکو، یودا آبرام اف نماینده مجلس ملی آذربایجان در خصوص روابط میان دو کشور آذربایجان و اسرائیل می گوید: «امروز مناسبات میان آذربایجان و اسرائیل در سطح بالائی قرار دارد. ما با اسرائیل در حد یک شریک استراتژیک ارتباط دوستی داریم. میان دو کشور در زمینه های آموزشی، علمی، اقتصادی و نظامی قراردادهائی وجود دارد. چند تن از وزای دولت آذربایجان نیز به اسرائیل سفر نموده و در زمینه نظامی نیز موفقیت هایی کسب کرده ائیم
ارتباط میان پارلمان های دو کشور بسیار قوی است. من خودم به مدت 13 سال است که رییس گروه کاری پارلمانی آذربایجان و اسرائیل هستم. در اسرائیل نیز «جمعیت دوستی میان اسرائیل و آذربایجان» وجود دارد. کار آنها تنظیم روابط میان دو کشور و انتشار اخبار درست از آذربایجان در رسانه های این کشور است. اخیرا با حمایت خانم لیلا علی اوا نایب رییس «بنیاد حیدر علی اف» در همه شهرهای اسرائیل نمایشگاه مربوط به قتل عام «خوجالی» برپا شده است.
هر کشوری برای خود ارزش های دموکراتیک دارد. اگر در اسرائیل سفارت کشورمان گشایش یابد، در سفارتخانه بخش فرهنگی نیز دایر شده و در نتیجه آن، فعالیت ها گسترش می یابد. امروز پیام رسانی به دوستان گروه کاری در اسرائیل از طریق تلفن کار سختی است. اگر سفارت آذربایجان در اسرائیل گشایش یابد، کار من بسیار آسان خواهد شد. امروز رفتن به اسرائیل و گرفتن روادید کار آسانی نیست و حل این مشکل نیز آنچنان کار آسانی به شمار نمی آید. هم اکنون میان روسیه و اسرائیل رژیم روادید وجود ندارد. در زمان سفر نخست وزیر اسرائیل به باکو این موضوع را نخست وزیر آذربایجان مورد مذاکره قرار دادند. اما برای تحقق این امر نیازمند مقدمات کاری هستیم. باید هر دو طرف آماده این کار بوده و در گمرک مرزها تکنولوژی لازم بکار گرفته شود. با وجود همه اینها، امروز روابط میان آذربایجان و اسرائیل بسیار عالی است.
بهترین دیاسپورای آذربایجان در اسرائیل وجود دارد. ما در اسرائیل نزدیک به 80 هزار نفر یهودی آذربایجانی داریم. طبعا مسئله گشایش سفارتخانه در چارچوب صلاحیت رییس جمهور محترم می باشد. فکر می کنم که در صورت کسب موفقیت های بزرگ در سطح بین المللی و نیز مناقشه قره باغ کوهستانی، این موضوع نیز حل خواهد شد. این موضوع هموراه مورد توجه شخص رییس جمهور محترم قرار دارد. یک دفعه می بینید که با تصمیم رییس جمهور محترم، سفارتخانه آذربایجان در اسرائیل گشایش یافت. فکر می کنم که پس از گشایش سفارتخانه کشورمان در اسرائیل، حق انتظار از دیاسپورای یهودی موجود در اسرائیل را نیز خواهیم یافت. با انجام مصاحبه کار به سامان نمی رسد. باید آستین را بالا زد و وارد کار بشویم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا