آذربایجاناخبارعمومی

الهام علی اف در سفر به کرواسی: تدوین توافقنامه جدید اتحادیه اروپا و باکو به خوبی پیش می رود

رئیس جمهوری آذربایجان در جریان سفرش به کرواسی ، گفت : مذاکرات جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا درباره امضای توافقنامه جدید همکاری به خوبی پیش می رود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج ، الهام علی اف روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با «کولیندا گرابار کیتاروویچ » رئیس جمهوری کرواسی ،افزود: توافقنامه جدید همکاری در حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، بازرگانی ، انرژی ، حمل و نقل و فرهنگی است.
وی با اشاره به گفتمان سیاسی فعال میان دو کشور اظهار داشت: جمهوری آذربایجان علاقمند به توسعه تجارت با کرواسی است و حجم گردش تجاری فعلی را رضایت بخش نمی داند.
علی اف، به اهمیت همکاری دو کشور در بخش انرژی تاکید کرد و افزود: جمهوری آذربایجان در حال حاضر در اجرای طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی خود به اروپا بطور فعال مشارکت دارد و مبتکر این طرح انرژی بزرگ است.
رئیس جمهوری آذربایجان گفت: این طرح انرژی هفت کشور را به هم می پیوندد و شامل ساخت خط لوله گازی ۳۵۰۰ کیلومتری از باکو تا اروپا برای انتقال گاز طبیعی میدان شاه دنیز جمهوری آذربایجان می باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان از ذخایر گازی بزرگ برخوردار است و مجموع ذخایر تایید شده آن ۶٫۲ تریلیون متر مکعب است ، ابراز اطمینان کرد که گاز طبیعی جمهوری آذربایجان تا دو سال آینده به اروپا منتقل شود.
علی اف ، از سطح همکاری کشورش با اتحادیه اروپا ابراز رضایت کرد و گفت : در ماه جولای سال جاری میان دو طرف توافقنامه اولویت های همکاری در بروکسل به امضا رسید .
وث در این نشست خبری همچنین در باره روابط همکاری این کشور با ناتو گفت : همکاری دو طرف در سطح بالا قرار می گیرد.
علی اف با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان در قالب عملیات حفاظت صلح در افغانستان با ناتو همکاری دارد ، گفت : مدتی پیش در خصوص افزایش تعداد نظامیان جمهوری آذربایجان مستقر در افغانستان تصمیم گرفتیم و در حال حاضر ۱۲۰ نظامی آذربایجانی در این کشور بسر می برند.
رئیس جمهوری آذربایجان همچنین خاطر نشان کرد که این کشور حریم هوایی و زیر ساخت های حمل و نقل خود را برای ماموریت های بین المللی حفاظت صلح در افغانستان ارایه کرده است.
بنا به این گزارش ،رئیس جمهوری کرواسی نیز مذاکرات با همتای آذربایجانی در باره آینده روابط دو کشور را ثمر بخش خواند.
کیتاروویچ ، آمادگی کرواسی برای گسترش همکاری با جمهوری آذربایجان در بخش انرژی ، داروسازی ، کشاورزی و کشتی سازی را اعلام کرد.
دو سند همکاری در حوزه های فرهنگی و کشاورزی در جریان سفر رییس جمهوری آذربایجان به کرواسی میان دو کشور به امضا رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا