اخبارترکیه

برنده ترکیه ای جایزه نوبل: اردوغان ترکیه را به سمت پرتگاه می برد؛ او می خواهد به هر قیمتی حکومت کند

برنده ترکیه ای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۰۶ با انتقاد از سیاست های رئیس جمهور ترکیه و حزب عدالت و توسعه، نسبت به احتمال سقوط کشورش به بحران درگیری های فرقه ای و قومی هشدار داد.

به گزارش روزنامه حریت ترکیه، اورهان پاموک در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لا ریپابلیکا اظهار داشت: «شکست در انتخابات پارلمانی گذشته، اردوغان را خشمگین ساخته است. او نتوانست کردهای ترکیه را برای رأی دادن به حزبش قانع کند. به همین دلیل وی تصمیم گرفت انتخابات را دوباره برگزار کند. اما او و ارتش ترکیه به این هم قانع نشدند و دوباره در صدد جنگ با پ ک ک برآمدند. کسانی که خاطرات درگیری های وحشتناک دهه ۱۹۷۰ بین احزاب چپ و راست ترکیه را به یاد می آوردند، هرگز دوست ندارند، کشور دوباره به همان روزها بازگردد».

این نویسنده برجسته ترکیه ای در ادامه خاطرنشان ساخت: «اکنون همه مردم ترکیه با محاسبات سیاسی اردوغان آشنا هستند. او در ابتدا نمی خواست ترکیه عضوی از ائتلاف بین المللی علیه داعش باشد. پس از گذشت مدتی او در چرخشی ناگهانی با پیوستن ترکیه به این ائتلاف موافقت کرد اما به طور همزمان، بمباران مواضع کردها را آغاز کرد. همه از این وضعیت شوکه شده اند. کشوری که صلح و ثبات در آن حاکم بود، به ناگاه درگیر جنگ با داعش و پ ک ک شده است. من برای ترکیه خیلی نگرانم چون اردوغان می خواهد به هر قیمت ممکن، به تنهایی بر ترکیه حکومت کند. او قصد ندارد قدرتش را با کسی تقسیم کند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا