آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

محدودیت های دینی در جمهوری آذربایجان به شب‌های قدر رسید

روحانی منتقد دولت جمهوری آذربایجان: نیروهای پلیس جمهوری آذربایجان بنابر دستور استانداران برای جلوگیری از برگزاری مراسم شب اول احیای ماه رمضان در برابر مساجد شیعه این کشور مستقر شده اند.

اورخان محمد اف روحانی منتقد دولت جمهوری آذربایجان با اشاره به حادثه شب نوزدهم ماه رمضان در مساجد شیعه این کشور گفت: «نیروهای پلیس جمهوری آذربایجان بنابر دستور استانداران از شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور (۲۰ اوریل) برای جلوگیری از برگزاری مراسم شب اول احیای ماه رمضان در برابر مساجد شیعه این کشور مستقر شده اند.»

وی با بیان اعمال محدودیت برای مراسم مذهبی شب قدر در سراسر این کشور بیان کرد: «محدودیت های برقرار شده در همه استانها یکسان نبوده است. در رایون شمکیر و شهرک های اطراف باکو از جمله «مشتی آقا» استانداران اجازه برگزاری مراسم را تحت هیچ شرایطی نداده اند. پلیس در این مناطق درب مساجد را بسته و مردم را متفرق کرده است. اما در برخی مناطق از جمله لنکران، گنجه و سایر مناطق محدودیت ساعتی تا یک بامداد برقرار کرده اند. همچنین ورود کودکان و نوجوانان زیر ۱۴ ساله به مساجد ممنوع شده است و تنها بزرگسالان مجاز به عبادت در مساجد هستند.»

شیخ اورخان محمد اف

روح الله آخوندزاده (آخونداف) رئیس شعبه آستارا حزب اسلام آذربایجان و زندانی سیاسی سابق نیز اظهار داشت: «تحلیل شرایط کنونی چندان سخت نیست و پس از آن روی می‌دهد که دولت آذربایجان مانعی برای خود نمی‌بیند. فعالان دینی و ملی گرا بنا به اتهامات ساختگی، بازداشت و راهی زندان می‌شوند. بسیاری از مخالفان دولت نیز از جمله خود من پس از سال‌ها تلاش، این کشور را ترک کرده ایم و دیگر کسی نمانده است که بتواند در مقابل دولت بایستد.»

وی با اشاره به قلع‌ و‌ قمع گسترده مخالفان سیاست‌های دولت آذربایجان و مهاجرت آنها از کشور طی سال های گذشته تصریح کرد: «حجت الاسلام (شیخ) سردار بابایف مدیر سایت مائده، آخرین نمونه از این افراد است که سال گذشته با اتهامات ساختگی محاکمه و زندانی کرده اند. این حکم بخاطر بی توجهی وی به منع سخنرانی و روضه ماه محرم صادر شده است.»

عضو حزب اسلام آذربایجان با هشدار درباره ادامه سیاست ضد دینی در این کشور می‌افزاید: «رویداد شب نوزدهم تنها بخشی از رخدادهای تلخ این کشور است و پیش بینی می‌کنم که در ماه محرم نیز شاهد چنین وضعیتی باشیم.»

روح الله آخوند زاده هدف بعدی سیاست های دولت را بنیان خانواده در این کشور اعلام کرده و خاطر نشان کرد: «مردم مسلمان آذربایجان به صورت سنتی عقد ازدواج را نزد روحانیان انجام می‌دهند و پس از ثبت در دفتر مساجد آن را به دفاتر ثبت احوال اعلام می‌کنند. گروهی از مردم هنوز هم از ثبت عقد در دفاتر ثبت احوال خودداری می‌کنند. امروزه رسانه های دولتی در شوهای تلویزیونی و برنامه های اجتماعی چنین تبلیغ می‌کنند که تنها ثبت عقد ازدواج در دفاتر ثبت احوال کافی است و نیازی به خطبه عقد شرعی نیست. همین می‌تواند زمینه سازی برای تدوین قانونی باشد که خطبه عقد شرعی اسلامی نیز ممنوع و روحانیان بابت این کار جریمه شوند.»

وی با تاکید بر اعمال فشار به دولت آذربایجان اظهار می‌کند: «جمهوری اسلامی ایران مهمترین حامی فعالیت های دینی در جهان اسلام است اما واکنش رسمی در مورد رویدادهای کشور آذربایجان از جمله اتهامات ساختگی برای فعالان دینی نشان نمی‌دهد و موافقت نامه های تجاری نیز با دولت آذربایجان امضا کرده است!»

منبع: تحولات جهان اسلام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا