اخبارایرانگرجستان

پيشينه تمدني عامل استحکام روابط ایران و گرجستان است

مجتبی کامران‌فرد، در برنامه زنده تلویزیونی «پاتریاکی» گرجستان با اذعان اينكه پيشينه تمدني عامل استحکام روابط ایران و گرجستان در طول تاریخ بوده است، گفت: روابط فرهنگي مي‌تواند پايه‌گذار روابط اقتصادی و سیاسی جوامع باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان، 11 فروردين‌ماه به دعوت مسئولان شبکه تلویزیونی «پاتریاکی» ضمن شرکت در اين برنامه زنده تلویزیونی در خصوص پیشینه روابط فرهنگی دو کشور گفت‌وگو و مطالبی را در خصوص قدمت این روابط، بیان کرد.

کامران‌فرد در سخنان آغازين خود، در خصوص روابط فرهنگی ایران و گرجستان گفت: دو كشور ایران و گرجستان در طول تاریخ، روابط مطلوبي در حوزه‌های مختلف با یکدیگر داشته‌اند و زمان خاصی را برای شروع این روابط نمی‌تواند ذکر کرد، اما در کتب و تاریخ 2500 سال سابقه روابط اجتماعی و اقتصادی نگاشته شده است و آنچه برای ما در دوره اخیر بسیار حائز اهمیت بوده، توجه و استفاده از این ظرفیت بسیار ارزشمند است.

رايزن فرهنگي ايران ضمن تبیین برنامه‌های مشترک فرهنگی دو كشور، اظهار كرد: همکاری‌های خوبی در سال‌های اخیر انجام شده که می‌توان به عنوان نمونه، چاپ کتب و تبادل هیئت‌های علمی بین دو کشور را نام برد.

وی در ادامه سخنان خود، گفت: يكي از  فعاليت هاي مهم رایزنی فرهنگی، اعزام گروه خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی طی ماه گذشته به جمهوري اسلامي ایران بوده که بازتاب بسیار مطلوبی در شبکه‌های اجتماعی گرجستان داشته است.

سفر گروه مستندساز برنامه «پاتریاکی» گرجستان به ايران

کامران‌فرد افزود: در آینده نیز هیئتی از شبکه تلویزیونی «پاتریاکی» جهت تهیه برنامه مستند به ایران سفر خواهند كرد که امیدواریم این سفر بتواند همکاری‌های ما را در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای توسعه يابد.

رایزن فرهنگی کشورمان تأكيد كرد: طی سال گذشته، چندین برنامه مهم از سوي رایزنی فرهنگی ايران انجام شده که انعکاس خوبی در جامعه گرجستان داشته است؛ در اين راستا، می‌توان به برگزاری «روز فرهنگی در تفلیس» طي ماه گذشته و برگزاری «روزهای فرهنگی در شهر کوتایسی» در سال گذشته اشاره كرد که از سوي فرهنگ‌دوستان و مقامات دولتی این شهر، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وي ضمن تبیین جایگاه فرهنگ در توسعه روابط دو كشور اظهار كرد: آنچه در دنیای معاصر بسیار حائز اهمیت است، روابط اجتماعی و فرهنگی کشورها است؛ روابط فرهنگی می‌تواند پایه‌گذار روابط اقتصادی و سیاسی جوامع باشد.

كامران‌فرد ادامه داد: در دوره شوروی سابق این ارتباطات قطع بوده و هیچ رابطه‌ای بین فرهیختگان، نخبگان و مردم دو کشور وجود نداشته است، اما آنچه موجب ماندگاری روابط فرهنگی و ادبی دو کشور شده، پیشینه فرهنگی دو کشور است، لذا سعی ما بر اين خواهد بود كه از همین ظرفیت و سرمایه استفاده کنیم و سطح روابط فرهنگی را توسعه ببخشیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان پایاني خود، يادآور شد: آنچه بین ایران و گرجستان موجب استحکام روابط در طول تاریخ شده، پیشینه تمدنی و درک متقابل مردم است كه این درک متقابل، مهمترین موضوع در توسعه روابط فرهنگی خواهد بود. ما امیدواریم با کمک اصحاب رسانه بتوانیم در تعمیق و توسعه این روابط موفق و اقدامات پایداری انجام دهیم.

انتهاي پيام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا