آذربایجاناخبارعمومینخجوان

پنج برابر شدن تولید ناخالص داخلی جمهوری خودمختار نخجوان در ۱۱ سال اخیر

حجم تولید ناخالص داخلی در جمهوری خودمختار نخجوان در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۰۷ میلادی پنج برابر شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،خبرگزاری آپا به نقل از کمیته دولتی آمار جمهوری خودمختار نخجوان گزارش داد : در مقایسه با سال ۲۰۰۷ در سال گذشته میلادی همچنین حجم تولید محصولات صنعتی ۷٫۹ برابر ، سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی مختلف ۴٫۵ برابر ، تولیدات کشاورزی ۳٫۷ برابر ، حمل و نقل محموله ها دو برابر ، خدمات مخابراتی و اطلاع رسانی ۳٫۱ برابر ، حجم گردش کالا خرده فروشی ۶٫۴ برابر و نیز خدمات نقدی به مردم ۴٫۷ برابر افزایش یافته است.
در ابن گزارش ، ارقام و میزان این شاخص ها بیان نشده است.
به گزارش کمیته دولتی آمار نخجوان،از سال ۲۰۰۷ تا اول ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۶ هزار و ۷۱۷ اشتغال جدید در این جمهوری خودمختار ایجاد شده است که ۸۴٫۷ درصد آن مشاغل دائمی است.
تعداد افراد شاغل در جمهوری خودمختار نخجوان در مقایسه با اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی ۱٫۳ برابر افزایش یافته و به ۲۳۵٫۵ هزار نفر رسیده است .
میانگین حقوق ماهیانه هر کارمند در سال ۲۰۱۷ در نخجوان بیش از ۴۱۶ منات بود، این در حالی است که درسال ۲۰۰۷ میلادی این رقم ۱۵۳٫۹ منات بوده است.
نخجوان با پنج هزار و ۵۰۲٫۷۵ کیلومتر مربع و با جمعیت نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر یک جمهوری خودمختار در قلمروی جمهوری آذربایجان است.
این جمهوری خودمختار جمهوری آذربایجان بر اثر مناقشه قره باغ ارتباط مستقیم با سایر مناطق این کشور ندارد.
نخجوان با جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و نیز ارمنستان هم مرز بوده و در حال حاضر ارتباط با سایر مناطق جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران انجام می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا