آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومی

پایگاه اینترنتی مدرن جمهوری آذربایجان دستور کار نشست سران دولت های مشترک المنافع را حاوی موضوعات غیرجدی ارزیابی کرد

پایگاه اینترنتی «مدرن» جمهوری آذربایجان در تحلیلی درباره نشست سران دولت های مشترک المنافع ( جمهوری های شوروی سابق) در سوچی در یازدهم اکتبر، دستور کار این نشست را حاوی موضوعات غیرجدی ارزیابی کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز«مدرن» نوشت : « روز یازدهم اکتبر ، نشست سران دولت های مشترک المنافع در سوچی، شهر سیاحتی روسیه برگزار خواهد شد. ولادیمیر پوتین در گزارش عملکرد سالانه اتحادیه دولت های مشترک المنافع ، به عنوان رییس درباره تحکیم روند همگرایی کشورهای شوروی سابق سخنرانی خواهد کرد. در دستور کار این نشست، امضای ۱۹ سند همکاری درزمینه های مبارزه با فساد مالی، تروریسم، جرایم سازمان یافته ، پولشویی و سایر مسایل گنجانده شده است. یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین در امور بین المللی تاکید کرده است که این اسناد ماهیت فنی دارند. بخشی از موضوعات نشست سوچی، به تصویب وزرای مربوطه این کشورها رسیده است. اما، وزرا تصمیم نهایی را اتخاذ نمی کنند. این اسناد به همکاری در زمینه های انسانی مربوط هستند: اعلام سال ۲۰۱۹ به عنوان «سال کتاب» در دولت های مشترک المنافع و سال ۲۰۲۰ به عنوان « هفتاد و پنجمین سال پیروزی در نبرد وطن » ( جنگ جهانی دوم) از جمله این موضوعات هستند. همچنین ، جدول برنامه های سال ۲۰۲۰ در زمینه امور ورزشی و گردشگری و جوانان تصویب خواهد شد. تنها بیانیه روسای جمهوری شرکت کننده در این نشست نیز به ابتکار روسیه آماده شده است. در این بیانیه، بر حمایت از نهاد خانواده و ارزش های سنتی خانواده تاکید خواهد شد. گرچه این بیانیه مهم است، در فضای بحران اقتصادی موجود و اختلافات ارضی، جلب توجه نمی کند. در پایان این نشست نیز ، ریاست اتحادیه دولت های مشترک المنافع از ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به امامعلی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان منتقل خواهد شد. نشست های سران دولت های مشترک المنافع که به موضوعات جدی نمی پردازد، طی سال های اخیر با انتقاداتی مواجه شده است. کسانی که این نشست ها را «باشگاه روسای جمهوری» می نامند، آنها را نشست هایی می دانند که مشکلات واقعی در آنها مذاکره نمی شوند.»
مدرن افزوده است : « جالب است که شمار اعضای اتحادیه دولت های مشترک المنافع نیز مورد تردید است. اتحادیه دولت های مشترک المنافع که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی از پانزده جمهوری متحد عبارت بود، هم اکنون شامل روسیه،جمهوری آذربایجان، ارمنستان، مولداوی، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان و ترکمنستان است. عضویت اوکراین در اتحادیه دولت های مشترک المنافع نیز نیز نامشخص مانده است. گرچه اوکراین بطور رسمی درخواست خروج از این اتحادیه را کرده ، هنوز از آن خارج نشده است. در فضای اشغال کریمه و جنگ در دُنباس، پیوستن اوکراین به نشست سوچی، عملی به نظر نمی رسد. جالب است که برخی از رهبران دولت های مشترک المنافع از جمله الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس ، آشکارا درباره دستور کال نشست سران دولت های مشترک المنافع اظهار نارضایتی می کنند. الکساندر لوکاشنکو در چهلمین نشست روسای سازمان های امنیتی اتحادیه دولت های مشترک المنافع گفته است : « در دستور کار نشست سران دولت های مشترک المنافع مسایلی نظیر بحران دنیستر و قره باغ کوهستانی وجود ندارد. ما این مشکلات را پنهان می کنیم. حال آنکه حتی در صورت نیافتن راه حل برای آنها، باید بطور آشکار درباره این مسایل بحث کنیم. از ۱۵ جمهوری متحد فقط نه جمهوری در نشست سران شرکت می کنند. حال آنکه در سال گذشته، شمار آنها یازده بود. کشورهای مهمی همچون اوکراین و گرجستان در این نشست سران حضور ندارند.»
مدرن افزوده است : « امسال مشکلات میان قزاقستان و قرقیزستان نیز تشدید شده است. الماس بیگ آتامبایوف، رییس جمهوری قرقیزستان ، نورسلطان نظربایف ، رییس جمهوری قزاقستان را به دخالت در امور داخلی قرقیزستان متهم کرده است. آتامبایوف، دیدار نظربایف با «اوموربیگ بابانوف» نامزد مخالف دولت در انتخابات ۱۵ اکتبر ریاست جمهوری قرقیزستان را محکوم کرده است. آتامبایوف، سورونبای ژِنبکوف، نخست وزیر پیشین قرقیزستان را جانشین خود در مقام ریاست جمهوری این کشور تلقی می کند و «بابانوف» را خطری برای «عملیات وراثت» مقام ریاست جمهوری قرقیزستان تلقی می کند. آتامبایوف، به قزاقستان هشدار داده است که اگر به درستی حرکت نکند، دولت قرقیزستان نیز به زبان دیگری سخن خواهد گفت. گرچه نشست سران دولت های مشترک المنافع، ماموریت آشتی میان این دو را به عهده گرفته است، این موضوع در دستور کار نشست سران ذکر نشده است.»
مدرن افزوده است : « با درنظر گرفتن این عوامل ، می توانیم بگوییم که نشست های سران اتحادیه دولت های مشترک المنافع بیش از مسایل واقعی، به بیانه های صوری کفایت می کند که این نیز بر فقدان شهرت آن به عنوان سازمانی جدی دلالت می کند. به همین علت نیز تاکید می شود که ساختار آن باید تغییر داده شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا