اخبارتحليل هاترکیه

نسل‌کشی خواندن کشتار ارامنه ابزاری سیاسی برای فشار بر اردوغان است

قدسی‌آذر گفت: سال‌ها قبل ارمنی‌ها تُرک‌ها را کشتند و عثمانی‌ها نیز دست به کشتار ارامنه زدند اما حال کشورهایی که مخالف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستند از تاریخ به عنوان حربه سیاسی استفاده می‌کنند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز  حمید قدسی آذر در گفت‌وگو با خبرنگاران   با اشاره به وقوع تنش میان آلمان و ترکیه، اظهار داشت: تُرک‌ها چندین سال است که می‌خواهند به عضویت اتحادیه اروپا درآیند اما در مقابل کشورهایی همچون آلمان و ترکیه مخالف حضور آنان هستند.
وی افزود: یونان از لحاظ حقوق بشری و اقتصادی وضعیت بسیار بدتری نسبت به ترکیه داشت اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا یونان را با آغوش باز پذیرفتند؛ در این طرف قضیه تُرک‌ها اکثریت شرط‌های اتحادیه را اجرا کردند اما نتوانستند عضو مجموعه شوند.
پژوهشگر مسایل قفقاز و ترکیه به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها را ابزاری سیاسی برای فشار بر دولت اردوغان دانست و ابراز کرد: آلمان در ظاهر متحد ترکیه است اما در باطن جزو مخالفان اصلی حضور تُرک‌ها در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: موضوع نسل کشی ارامنه قبلا هم قرار بود در پارلمان آلمان تصویب شود اما به علت پیش آمدن مسئله پناهجویان، پارلمان تصویب آن را متوقف کرد، حتی آنگلا مرکل به اردوغان قول داده بود مانع اقدام پارلمان آلمان شود اما در روز رأی گیری دیدیم که تنها یک نفر نظر مخالف داشت.
این کارشناس مسایل قفقاز با بیان اینکه رئیس جمهور ترکیه از سیاست مرکل انتقاد کرد، توضیح داد: اردوغان گفت “مرکل حتی نمی‌تواند نمایندگان هم‌حزبی خود را متقاعد به عدم رأی دهی کند”، در واقع صدراعظم آلمان تنها کاری که انجام داد حضور نیافتن در پارلمان هنگام رأی گیری بود.
وی عنوان کرد: تنش میان آلمان و ترکیه همچون ماجرای روسیه نخواهد بود چراکه هر دو طرف مایل به قطع روابط نیستند و سفیر ترکیه دوباره به خاک آلمان باز خواهد گشت؛ نسل‌کشی در سال‌ها قبل رخ داده و آنطوری هم که اروپایی‌ها آن را بزرگ جلوه می‌دهند نیست؛ آن زمان ارمنی‌ها تُرک‌ها را کشتند و عثمانی‌ها نیز دست به کشتار ارامنه زدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا