آذربایجاناخبارقره باغ

وضعیت قره باغ در سال ۲۰۱۸

به پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تنها چند روز باقی مانده است. در سال ۲۰۱۷ نیز در خصوص مناقشه قره باغ کوهستانی مذاکرات متعدد و پیشبینی های متفاوتی صورت گرفت. اما با وجود این، در سالجاری نیز این مناقشه مورد حل و فصل قرار نگرفت. حتی دیدار میان وزاری امور خارجه آذربایجان و ارمنستان نیز در حل و فصل این مناقشه تاثیری نداشت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، کارشناسان مسایل سیاسی در خصوص سال آینده پیشبینیهای متفاوتی را ارائه می دهند. برخی از آنها معتقدند که در سال آینده در خط مقدم جبهه در گیری و جنگ بوقوع خوهد پیوست. اما برخی دیگر معتقدند که با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سه کشور روسیه، آذربایجان و ارمنستان، احتمال وقوع جنگ در خط مقدم جبهه وجود ندارد.

الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «در سال گذشته روسیه که صاحب تام الاختیار ارمنستان می باشد، در خصوص تخلیه سرزمینهای اشغال شده آذربایجان هیچ فشاری را بر ارمنستان وارد نیاورد. ارمنستان هم که بدون فشار روسیه در این خصوص هیچ گامی را بر نمی دارد. ماکسیم شوچنکو خبرنگار معروف روسیه مدتی پیش گفت که زمان به نفع آذربایجان پیش می رود. چون در این میان همکاریهای منطقه ائی و چند جانبه میان روسیه، ترکیه، ایران و آذربایجان وجود دارد…

ما در سال ۲۰۱۷ چند بار قصد جنگ با ارمنستان را داشتیم. اما روسیه هر بار به ما فشار آورده و مسئله را ختام داد. امروز هم وضعیت به همان شکل باقی مانده و آمریکا و فرانسه نیز در مواضع خود هیچ تغییری را انجام نداده اند.

در زمان ریاست جمهوری مدودوف میان روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان ۱۰ دیدار برگزار گردید که هیچ کدام یک از آنها در حل این مناقشه موثر نبود. اما واقعیت این است که محافل سیاسی و نظامی روسیه هرگز با حل و فصل این مناقشه موافق نیستند. چون انها می ترسند که در صورت حل این مناقشه، امکان تاثیر روسیه بر آذربایجان و ارمنستان از بین می رود.

من برای سال آینده نیز هیچ رویداد مهمی را در خط مقدم جبهه و بویژه وقوع جنگ میان دو کشور را پیشبینی نمی کنم. ما باید همزمان با تقویت نظامی خود، فشارهای خود بر ارمنستان را نیز افزایش بدهیم. ارامنه نیز با مشاهده این فشارها از سیاست جنگ و اشغال بیزار شوند. امروز نیز مشاهده می کنیم که اوضاع اقتصادی و اجتماعی ارمنستان وخیم شده و جوانان ارمنی خواهان جنگیدن و مردن در خط مقدم جبهه نیستند…»

همچنین، ترلان ایوازاف کارشناس مسایل نظامی در این خصوص می گوید: «امسال بودجه نظامی آذربایجان در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است. ارتش آذربایجان همواره با سلاحها و تجهیزات نظامی مدرن جهان تجهیز می گردد. من هم همانند کارشناسان روسیه معتقدم که در سال ۲۰۱۸ به خاطر برگزاری انتخابات در هر سه کشور، شاهد جنگ وسیع میان آذربایجان و ارمنستان نخواهیم بود. اما با وجود این، وقوع درگیریهای پراکنده و از سرگیری مذاکرات میان دو کشور غیر قابل اجتناب است…»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا