آذربایجاناخبارایرانعمومی

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در دیدار با همتای ایرانی: زمان راه اندازی مرکز فرهنگی باکو در ایران فرا رسیده است

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،گفت : با توجه به فعالیت موفقیت آمیز رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو زمان آن رسیده است که کشور ما نیز مرکز فرهنگی در ایران راه اندازی کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،«ابوالفضل قارایف» روز چهارشنبه در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان ،ضمن ابراز قدردانی از میزبانی سال گذشته جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری روزهای فرهنگی جمهوری آذربایجان گفت : ما نیز افتخار داریم امسال میزبان مقامات فرهنگی و هنرمندان ایران باشیم .
وی افزود: برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان همچنین فرصتی مناسب برای بررسی راهکارهای توسعه روابط و همکاری فرهنگی و هنری دو کشور است .
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان همچنین همکاری های موفقیت آمیز باکو و تهران در سطح بین المللی از جمله یونسکو را خاطر نشان کرد و گفت : بر اثر این همکاری تا به حال توانستیم برخی میراث فرهنگ از جمله عید نوروز ، لواش و آلت موسیقی کمانچه را بطور مشترک در سازمان یونسکو به ثبت برسانیم .
قارایف، بر ضرورت ادامه فعالیت مشترک جمهوری آذربایجان و ایران در این زمینه تاکید کرد و گفت : کارشناسان دو کشور باید میراث فرهنگی مشترک را بررسی و آن را برای ثبت مشترک در یونسکو ارایه کنند .
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به جلب کارشناسان ایرانی برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی و معماری جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و نیز از فعالیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت روابط فرهنگی دو کشور تقدیر کرد .
وزیر فرهنگ آذربایجان ،مشارکت مرتب هنرمندان جمهوری آذربایجان در برنامه و جشنواره های بین المللی در ایران و نیز دعوت از نمیندگان محافل فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در برنامه های مشابه در جمهوری آذربایجان را خاطر نشان کرد و گفت : سینمای جمهوری اسلامی ایران همواره با استقبال گسترده مردم جمهوری آذربایجان مواجه بوده است .
قارایف، همچنین بر ضرورت گسترش روابط فرهنگی مستقیم میان مناطق و شهرهای مختلف دو کشور تاکید کرد و گفت : نهادهای فرهنگی شهرهای عمده جمهوری آذربایجان از جمله گنجه ،سومقایت ، شکی ، لنکران ، ماسالی آماده برای امضای یادداشت تفاهم همکاری با شهرهای ایران هستند.
وی همچنین خواستار استفاده حد اکثر از پیوندهای تاریخی و فرهنگی موجود میان دو کشور شد و گفت : معماری ، ادبیات ، صنایع دستی ، فرش بافی از جمله مشترکات مردم دو کشور بوده و می تواند پل ارتباط و تقویت کننده روابط فرهنگی دو کشور باشد .
وزیر فرهنگ آذربایجان، از سطح همکاری میان کتابخانه های ملی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت کرد و گفت : این تعاملات را می توان میان موزه های دو کشور نیز برقرار و در زمینه مرمت و بازسازی آثار باستانی همکاری کرد.
وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در پایان سخنان خود ، ابراز داشت: روابط خوب باکو و تهران همیشه موجب ناخوشنودی برخی کشورهای بدخواه ما می شود.
هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ششم تا دهم تیرماه جاری در دو شهر باکو و گنجه برگزار می‌شود. تیرماه سال گذشته شهرهای تهران، اصفهان و اردبیل میزبان هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان و «ابوالفضل قارایف» وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور بود.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا