آذربایجاناخبار

مناقشه قره باغ عامل مشکلات تازه میان جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، گفت: مناقشه قره باغ مشکلات تازه ای را میان جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا به وجود آورده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ‘محمود محمد قلی اف’ معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، در گفت وگو با خبرنگاران، ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا با تجدید نظر درباره موضع خود درباره مناقشه قره باغ، نسبت به جمهوری آذربایجان برخوردی همچون گرجستان، اوکراین و مولداوی به نمایش بگذارد. 

مناقشه ای میان آذربایجان و ارمنستان دو کشور قفقاز جنوبی از سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه 20 درصد از سرزمین های آذربایجان از جمله منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان همجوار آن تحت تصرف نیروهای ارمنستان درآمد.

در سال 1994 میلادی میان طرفین مناقشه، آتش بس اعلام شد، اما تلاش های گروه میانجی مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است. 

دولت باکو مجامع بین المللی را به اتخاذ سیاست دوگانه در ارتباط با این مناقشه متهم می کند و خواستار حل مناقشه قره باغ بر اساس چهار قطعنامه صادر شده در سال 1993 میلادی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان است.
انتهای پیام /د 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا