آذربایجاناخبارایراننخجوان

وزير فرهنگ نخجوان از تلاش‌هاي اين كشور براي ثبت سفره نوروزي خبر داد

جشنواره نوروز نخجوان از سوی رییس مجلس عالی و با حضور مقامات و مسئولان عالی‌رتبه، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و اقتصادی جمهوری خودمختار نخجوان، برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، این جشنواره هر سال در جوار بنای زیبای تاریخی ـ هنری «مؤمنه خاتون» برگزار می‌شود و گروه‌های مختلف هنری، برنامه‌های متنوعی را با شرکت مردم نخجوان اجرا می‌کنند.

در جشنواره سال 95، اولین غرفه فرهنگی ایران که به موضوع  تبیین آیین نوروز اختصاص دارد، فعالیت خود را آغاز کرد و به نحو چشمگیری از سوی مسئولان و مردم نخجوان مورد استقبال واقع شد.

به همت وابستگی فرهنگی كشورمان در نخجوان، سفره‌های تزیین‌شده هفت‌سین، نمادهای مشترک آیین نورز و صنایع‌دستی، در غرفه ایران عرضه شد و همچنین ویژه‌نامه «نوروز در ایران، آذربایجان و جوامع شرقی» به زبان آذربایجانی در میان مخاطبان نخجوانی و گردشگران نوروزی از کشورهای آسیای میانه و ترکیه توزیع ‌شد.

این ویژه‌نامه دربرگیرنده اطلاعات علمی درباره تاریخچه، آداب‌ و رسوم، سنت‌ها، ویژگی‌ها، کارکردهای اجتماعی و معنوی میراث مشترک بشری نوروز است که به زبان آذربایجاني ترجمه و منتشر شده است.

بنا بر اعلام اين خبر، وزرای کشور و اقتصاد جمهوری خودمختار نخجوان، در اولین روز نمایشگاه از غرفه ایران بازدید كردند و طي آن با منصور آیرم، سرکنسول و حسین آقازاده وابسته فرهنگی كشورمان، به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر اقتصاد نخجوان با مشاهده غرفه فرهنگی ایران گفت: این غرفه به ارتقاي جشنواره نوروز نخجوان کمک شایانی كرده و نظر مخاطبان محلی و گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است و به همين دليل باید از برپایی غرفه ایران تشکر کرد.

وزیر کشور نخجوان نیز غرفه ایران را مجموعه‌ای فرهنگی و هنری دانست و استقبال میهمانان نوروزی از نمادها و آثار ارایه شده توسط آن را قابل‌ توجه دانست.

همچنين در دومین روز نمایشگاه نيز برای چند بار پي در پي، وزراي کشور و اقتصاد نخجوان به همراه وزير فرهنگ اين خودمختاري، در غرفه ایران حضور یافتند. ناتوان قدیم‌اوا، وزير فرهنگ نخجوان در بازديد خود از غرفه ايران، گفت: وزارت فرهنگ و گردشگری نخجوان به دنبال آن است تا سفره نوروزی نخجوان را به ثبت برساند و در این زمینه مطالعات علمی را آغاز كرده است که نتایج آن به وابستگي فرهنگی ايران، ارسال خواهد شد.

انتهاي پيام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا