اخبارترکیه

آمار کشته و زخمی های مبارزات ۳۱ ساله ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک

از آغاز درگیری های میان PKK و حکومت ترکیه در سال ۱۹۸۴ تا کنون، حدود ۴۰ هزار تن از هر دو طرف جان خود را از دست داده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، حزب کارگران کردستان (PKK) در ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ اولین عملیات نظامی خود را در خاک ترکیه آغاز کرد. بر اساس آماری که منتشر شده است پ.ک.ک از آن تاریخ که اولین عملیات نظامی خود را در شمدینلی و اروح آغاز کرد تا کنون، یعنی اکتبر ۲۰۱۵ در مجموع ۸۳ هزار و ۵۲۰ عملیات نظامی در خاک ترکیه انجام داده است. در این عملیات های نظامی، که بیشتر در منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه صورت گرفته است، در مجموع ۶ هزار و ۷۵۸ شهروند مناطق کردنشین ترکیه کشته و ۱۴ هزار و ۲۹۹ نفر نیز مجروح شده اند. همچنین در این عملیات ها ۷ هزار و ۳۱۵ نیروی نظامی ترکیه اعم از نیروهای ارتش، ژاندارمری و پلیس ترکیه کشته شده و ۲۱ هزار و ۴۰۰ نیروی نظامی ترکیه نیز مجروح شده اند.

اولین عملیات نظامی پ.ک.ک در ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ با دستور عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک در منطقه اروح استان سرت و منطقه شمدینلی استان حکاری آغاز شد. در این عملیات ۱ نظامی ترکیه کشته و ۹ سرباز و ۳ شهروند عادی نیز مجروح شدند. در درگیری های ۳۱ ساله میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه در داخل کشور، نیروهای امنیتی ترکیه نیز ۲۳ هزار و ۷۶۶ نظامی پ.ک.ک را کشته و ۱ هزار و ۵۹۱ تن را دستگیر کرده اند.

لازم به ذکر است، در ۱ سال اخیر در عملیات های نظامی پ.ک.ک در داخل ترکیه ۷۹ شهروند ترکیه کشته شده و ۴۶۹ شهروند نیز مجروح شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا