آذربایجاناخبارروسیه

واکنش کارشناسان آذری در پی افشای حضور بیش از 1000 جاسوس آمریکایی در جمهوری آذربایجان

بر اساس گزارش های منتشر شده، بوریس دژرلوسکی کارشناس مسایل نظامی در مرکز پژوهش های آزادی سیاسی روسیه گفته است: «عده قابل توجهی از مقامات دولتی آذربایجان تحت نظارت محافل بیگانه هستند. تنها در 15 سال گذشته حدودا 1000 نفر از اتباع آذربایجان در چارچوب برنامه «تبادل رهبران جوان» (FLEX) برای دیدن دوره های آمادگی به آمریکا رفته اند. آنها پس از بازگشت از آمریکا، در داخل آذربایجان پست های مهمی را به دست آورده و نقش جاسوسی برای آمریکا را ایفا می کنند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، دولتهای غربی برای ممانعت از نزدیکی روسیه، ایران و ترکیه از شبکه جاسوسی خود در آذربایجان استفاده می کنند و حتی در وقوع درگیری های نظامی میان آذربایجان و ارمنستان نیز از این شبکه جاسوسی بهره برداری کرده اند…»
میهمان علی اف رییس خبرگزاری «توران» در واکنش به اظهارات وی گفت: «من ادعاهای وی را نمی پذیرم. روسای ستادهای مشترک آذربایجان و ارمنستان در پی جنگ ماه آوریل در شهر مسکو دیدار نموده و در آنجا در مورد آتش بس توافق کردند نه در شهر بروکسل و یا واشنگتن! از این منظر اظهارات وی غیر منطقی است. درست است که دولت آذربایجان باید به جای موضع گیری روس پرست، فارس پرست و غرب پرست موضعگیری آذربایجان پرستی اتخاذ کند، چون منافع آذربایجان مقدم بر همه چیز است.
حکومت آذربایجان از زمان حیدر علی اف سیاست موازنه با کشورهای جهان را اعمال می نماید. پس از وفات وی نیز این سیاست تاکنون ادامه داشته است. درست است که تاثیر آمریکا قوی است. در این میان تاثیر روسیه و ایران و ترکیه نیز وجود دارد. اما دولت در برابر همه آنها سیاست موازنه را اعمال نموده و اجازه تحت تاثیر قرار گرفتن از هیچ یک از آنها را نمی دهد.
از طرف دیگر، ادعای بوریس دژرلوسکی در خصوص وجود جاسوسان آمریکایی در حکومت آذربایجان نیز بی معنی است. چون برای اثبات این ادعا باید سند و دلیل قاطع رو کند. تا کنون دانشجویان زیادی از آذربایجان در روسیه مشغول به تحصیل بوده و هستند. آیا می توان ادعا کرد که آنها عضو شبکه جاسوسی روسیه هستند؟ ممکن است آنها در روسیه برای خود دوستانی پیدا کنند و یا علاقه ای در آنها پیدا بشود، اما ادعای اینکه آنها جاسوس روس هستند کاملا بی اساس است…»
همچنین، قابل حسینلی کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: «در اعمال سیاست باید حتما سیاست آذربایجان پرستی مدنظر قرار گیرد. اگر ما در سیاست خارجه خود کشوری را مقدم بداریم، به طور ناخواسته در برابر کشورهای رقیب دیگر قرار خواهیم گرفت. امروز ما به عنوان عضو سازمان کشورهای عدم تعهد با همه کشورهای جهان ارتباط برقرار می کنیم و تا کنون نیز این سیاست نتیجه بخش بوده است. فکر می کنم آذربایجان هر موقع بخواهد، می تواند انتخاب خود را مشخص کند. اظهارات اخیر سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پرده از روی خیلی از مسایل برداشت. همه ما از اعمال روسیه مطلع هستیم. باید بگویم که عملیات ماه آوریل و عملیات «هورادیز» که ضربات ضربات سنگینی به ارمنستان وارد شد محصول ذهن آذربایجانی بود. کسانی که دنبال رد پای غرب هستند در واقع دوست آذربایجان نیستند. جنگ ماه آوریل نشان داد که ارامنه بدون وجود روسیه، قادر به جنگ نیست. اظهارات این کارشناس روس نیز خنده دار است. هم در زمان شوروی و هم در دوران استقلال آذربایجان هزاران تبعه ما در روسیه تحصیلات عالی داشته اند. آیا اکنون می توان آنها را جاسوس روسیه در آذربایجان خواند؟
تعداد اعزام شدگان به آمریکا برای تحصیلات عالی نیز به 500 نفر نمی رسد. آنها در اینجا تربیت شده و تحصیلات متوسه را گذرانده اند. ممکن است که آنها در زمینه مسایل دموکراسی و آزادی حساس باشند و طرز تفکر متفاوتی داشته باشند اما همه آنها در مسئله میهن، ناموس و غیرت یکسان هستند. به همین خاطر سخنان کارشناس روسی محصول تفکرات فانتزی آنها و بخشی از سیاست های نوین مخرب علیه کشورمان است…»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا