اخبارترکیه

واکنش تند رییس جمهور ترکیه به صدور حکم دو روزنامه نگار

اردوغان گفت: برای تصمیم دادگاه عالی ترکیه مبنی بر آزادی دو روزنامه نگار متهم به جاسوسی و تروریسم احترامی قائل نیستم و از آن تبعیت نمی کنم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روزنامۀ حریت چاپ ترکیه نوشت:  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه را که باعث آزادی دو روزنامه نگار بازداشت شده به اتهام ترور و جاسوسی شد، به تندی مورد انتقاد قرار داد و گفت به این تصمیم «احترام نمی گذارم و آن را نمی پذیرم» و قول داد که از آن تبعیت نخواهد کرد.

اردوغان روز گذشته ۲۸ فوریه راجع به حکم دادگاه دربارۀ جان دوندار سردبیر روزنامۀ جمهوریت و اردم گول مدیر دفتر این روزنامه در آنکارا گفت: «من در موقعیتی نیستم که با این تصمیم موافق باشم. این را بسیار شفاف می گویم: من با این تصمیم موافقت نمی کنم و هیچ احترامی برای آن قائل نیستم.»

دوندار و گول پس از ۹۲ روز بازداشت به اتهام تروریسم و جاسوسی، روز ۲۶ فوریه از زندان آزاد شدند. دادگاه عالی ترکیه طی حکمی اعلام کرد که بازداشت آنها پیش از موعد محاکمه ناقض حقوق آنها است. پس از این حکم، شعبۀ ۱۴ دادگاه جرائم سنگین استانبول دستور آزادی آنها را صادر کرد اما به آنها اجازۀ خروج از کشور را نداد.

اردوغان پیش از سفر به آفریقا در فرودگاه آتاترک آنکارا به روزنامه نگاران گفت: «رسانه ها نمی توانند آزادی نا محدودی داشته باشند… این شامل همۀ انواع حمله هایی نیز که به رئیس جمهور این کشور می شود هست. مجبورم تکرار کنم این پرونده ربطی به آزادی بیان ندارد. این یک پروندۀ جاسوسی است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا