آذربایجاناخبارعمومی

وام ۱٫۵ میلیارد یورویی بانک سرمایه گذاری اروپا برای خط لوله تاپ

 بانک سرمایه گذاری اروپا وام ۱٫۵ میلیارد یورویی برای طرح ساخت خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) جهت انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا ، اختصاص داد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا،«انریو ماک دئوول» معاون اول بانک سرمایه گذاری اروپا ضمن تایید تخصصیص وام برای این طرح گفت : ساخت خط لوله گازی ترانس آدریاتیک از کاهش حجم گاز وارداتی به اروپا جلوگیری و به متنوع سازی منابع گازی در اروپای مرکزی و جنوب شرقی کمک می کند.
خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) و خط لوله ترانس آناتولی ( تاناپ ) جزو طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه بزرگترین میدان گازی ‘ شاه دنیز ‘ جمهوری آذربایجان به اروپا است.
نخستین محموله گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ‘ شاه دنیز ‘ در سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق دالان گازی جنوب به ترکیه و در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز به اروپا صادر خواهد شد.
توافقنامه اجرای طرح ساخت خط لوله ترانس آناتولی ( تاناپ) که جزو عمده دالان گازی جنوب است ، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی امضا شده و این خط لوله در سال ۲۰۱۸ میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
ظرفیت انتقال اولیه ‘ تاناپ ‘ ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود که امکان افزایش ظرفیت صادرات آن تا ۳۱ میلیارد متر مکعب در سال وجود دارد.
خط لوله ‘ تاناپ در مرز مشترک ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) متصل می شود که آن هم به رساندن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا کمک خواهد کرد.
خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در سیاست انرژی اتحادیه اروپا در راستای متنوع سازی منابع انرژی و تامین امنیت انرژی از طرح های مهم به شمار می رود.
تاپ کوتاه ترین مسیر برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپا می باشد.
توافقنامه اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در سال ۲۰۱۳ میلادی میان آلبانی ، ایتالیا و یونان امضا شده است.
طول این خط لوله ۸۷۸ کیلومتر می باشد و قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد.
ظرفیت سالانه انتقال گاز طبیعی از طریق این خط لوله ۱۰ میلیارد متر مکعب با امکان افزایش تا ۲۰ میلیارد متر مکعب می باشد.
در قالب اجرای دالان گازی جنوب تا به حال ۹۱ درصد کارها در راستای ساخت خط لوله ترانس آناتولی و ۶۵ درصد ساخت ترانس آدریاتیک انجام شده است.
در قالب فاز دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان در مرحله نخست ۶ میلیارد متر مکعب به ترکیه و ۱۰ میلیارد متر مکعب نیز به اروپا صادر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا