آذربایجاناخبارقره باغ

بررسی راهکارهای حل مناقشه قره باغ کنفرانس امنیتی مونیخ

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از شبکه تلویزیونی سی بی سی ، پنجاه ودومین  کنفرانس امنیتی مونیخ به پایان رسید. این کنفرانس بین المللی با حضور سران، نخست وزیران و سایر مقامات بلند پایه بسیاری از کشورها و نیز سیاستمداران برجسته جهان برگزار شد.

بحران آوارگان جنگی در اروپا، جنگ سوریه و آینده امنیت اروپا موضوعات عمده مورد مذاکره در این کنفرانس بود.

هیات آذربایجان به سرپرستی الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز به کنفرانس امنیتی مونیخ پیوسته بود.

موضوع آخرین روز این کنفرانس بین المللی مربوط به امنیت اقلیمی و انرژی در جهان بود.

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال مجری پنل در باره مناقشه مرزی با ارمنستان و تقسیم منابع آبی گفت، آذربایجان در 25 سال اخیر موفق به کاهش انتشار گازهای مضر شده ولی چالش و تهدیدات همچنان باقی مانده است.

رییس جمهوری آذربایجان تصریح کرد، مشکل اصلی آن است که منشاء رودخانه های عمده آذربایجان در خاک کشورهای همسایه است. در این ارتباط آلودگی جدی رودخانه مرزی ارس در ارمنستان مشاهده می شود.

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در این مورد گفت : ما بیش از 20 سال است که از تجاوز نظامی و اشغال بخشی از سرزمینهایمان رنج می بریم. نه تنها مردم کشورمان بلکه طبیعت ما نیز رنج می برد. چرا که سرزمینهای اشغالی آذربایجان در خارج از هر گونه کنترل بین المللی بوده و در این سرزمینها فعالیت های غیر قانونی از جمله قطع درختان جنگلی ادامه دارد. این در حالی است که سرزمینهای اشغالی آذربایجان با درختان نادر و جنگلهای منحصر به فرد معروف است ولی در حال حاضر درختان این جنگلها را برای اهداف اقتصادی قطع می کنند. ما در باره کشت و پرورش درختهای مختلف اقدام می کنیم. سالانه میلیونها درخت می کاریم . در حال حاضر برای تولید نیروی برق از آب و گاز طبیعی استفاده می کنیم. این در حالی است که آذربایجان هیچ تعهدی در قبال پروتوکل بین المللی کیوتو ندارد و ما سهم خود را برای حفاظت از محیط زیست را ادا می کنیم. ما به این مساله بسیار پایبند بوده و فعالیت های ما در دوره استقلال ملی کشورمان بیانگران است که آذربایجان در واقع شریک قابل اعتماد در این زمینه می باشد.

رییس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سووالی در باره انگیزه همکاری تنگاتنگ با ارمنستان در مساله مدیریت استفاده مشترک منابع آبی با هدف پیشگیری از نارسایی آب در منطقه گفت، آذربایجان برای رسیدن به توافق با کشوری که اشغال بخشی از سرزمینهای کشورمان را ادامه می دهد، آمادگی دارد.

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در این مورد گفت : مجمع پارلمانی شورای اروپا به تازگی در ماه ژانویه با صدور قطعنامه ای مشکلات ایجاد شده  از سوی ارمنستان در زمینه تامین مناطق همجوار با آب را محکوم کرد. در این قطعنامه صادر شده با آرای اکثریت اعضای این مجمع از ارمنستان خواسته شد به اقداماتی که موجب رنج انسانها می شود، پایان دهد. متاسفانه آنها با استفاده از آب سد احداث شده در سالهای که منطقه قره باغ کوهستانی بالفعل جزو آذربایجان بود، مشکلی برای مردم ایجاد می کنند.

رییس جمهوری آذربایجان در پاسخ به سووال یکی از کارمندان وزارت امور خارجه ارمنستان مبنی بر این که آذربایجان ارمنستان را به آلودگی رودخانه مرزی ارس متهم کرده، گفت، ارمنستان را در این ارتباط نه آذربایجان بلکه شورای اروپا و پارلمان اروپا متهم می کند.

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در این مورد گفت : شورای اروپا و پارلمان اروپا ارمنستان را در رابطه با نقض جدی حقوق بشر، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که دولت شما مرتکب شده، متهم می کند. ما ارمنستان را در رابطه با اشغال بخشی از سرزمینهای آذربایجان متهم می کنیم و نه تنها ما شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز چنین موضعی دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور چهار قطعنامه خوستار خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمینهای اشغالی آذربایجان شده است. ما نه مردم ارمنستان بلکه دولت ارمنستان را که مرتکب نسل کشی خوجالی شده و وحشیانی که انسانهای بی گناه را بخاطر این که آنها اذربایجانی هستند به قتل رساندند و این نسل کشی در حال حاضر از سوی بیش از 10 کشور به رسمیت شناخته شده، مقصر می دانیم .

باکو همچنین ایروان را عامل ا اخراج بیش از یک میلیون آذربایجانی از خانه و کاشانه خود می داند. 40 هزار نفر از آذربایجانی ها از منطقه قره باغ کوهستانی، 750 هزار نفر از سایر سرزمینهای اشغالی آذربایجان و نیز 200 هزار آذربایجانی نیز از خود ارمنستان رانده شدند.

رییس جمهوری آذربایجان همه موارد ذکر شده را نتیجه اشغال بخشی از سرزمینهای آذربایجان از سوی ارمنستان عنوان کرد و شرط اصلی  برقراری صلح و ثبات در منطقه را خروج نیروهای ارمنستان از این سرزمینها دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا