آذربایجاناخبارگرجستان

همکاری‌های حمل‌ونقلی ازبکستان، آذربایجان و گرجستان گسترش می‌یابد

«بختیار ارگاشیف» اقتصاددان معروف ازبک گفت: هیئت پارلمانی ازبکستان قبل از گرجستان از جمهوری آذربایجان بازدید کرده و درباره کریدور حمل و نقلی «قفقاز» گفت‌وگو کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از فارس، وی افزود: سفر به «تفلیس» فقط بخشی از سفر بزرگ این هیئت است و این سفر بخشی از سیاست توسعه کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی و همکاری‌های مربوطه است.

ارگاشیف درباره منفعت کریدور حمل و نقل قفقاز اظهار داشت: در «باکو» و تفلیس موضوعات زیاد بررسی می‌شوند اما موضوع کلیدی این سفرها برقراری همکاری‌های حمل و نقلی و ارتباطی بین ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان است.

وی ادامه داد: در تاریخ 18 مارس سال 2017 میلادی در «تاشکند» دیدار 3 جانبه رؤسای سازمان‌های ریلی این 3کشور صورت گرفت، در این مراسم در مورد افتتاح نمایندگی راه آهن برای حل و فصل فوری مشکلات ناشی از حمل و نقل توافق حاصل شده است.

ارگاشیف گفت: این تفاهم‌نامه خیلی مهم است و در پایان این دیدارها پروتکل مربوطه به امضا رسید.

این کارشناس تصریح کرد: سند نهایی اصلی مذاکرات در باکو یک پروتکل می‌باشد، هدف اصلی از این دیدارها در جمهوری آذربایجان و گرجستان، بررسی شرایط همکاری‌های گسترده است.

وی افزود: در حال حاضر کارهای ساخت راه آهن «باکو- تفلیس- قارص» در مرحله پایانی قرار دارد، این جاده امکان خروج از باکو از طریق گرجستان به ترکیه‌ را فراهم می‌کند و از قلمرو این کشورها می‌توان به بندر «مرسین» مدیترانه دسترسی پیدا کرد.

ارگاشیف گفت: اگر اولین سفر «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به ترکمنستان‌ را به یاد بیاورید، آنجا هم قراردادهایی در زمینه حمل و نقل و ترانزیت از جمله همکاری سازمان‌های راه آهن ازبکستان و ترکمنستان به امضا رسید، در این سفر رؤسای جمهور 2 کشور پل‌های جدید زمینی و ریلی از طریق «آمودریا» را افتتاح کردند.

وی افزود: این کارها که برای تکامل زیرساخت‌های حمل و نقلی در ترکمنستان انجام می‌گیرد از اهمیت زیاد برخوردار است و برقراری همکاری‌ها بین تاشکند و عشق‌آباد، امکان خروج کالاهای ازبکستان و ترکمنستان، از طریق دریای خزر و قفقاز را از جمله خروج تولیدکنندگان ازبک و کالاهای ترانزیتی‌ فراهم خواهد ساخت.

ارگاشیف گفت: در حال حاضر در چارچوب توسعه زمینه‌های حمل و نقل و ارتباطات در ترکمنستان، عشق‌آباد کارهای بزرگی‌را برای نوسازی بندر «ترکمن‌باشی» در دریای خزر انجام می‌دهد، بر اساس برآوردها برای نوسازی و توسعه بندر و ساخت تأسیسات بندری که ظرفیت آن‌ را تا 15 میلیون تن کالا در سال افزایش می‌دهد، حدود 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

این کارشناس تصریح کرد: در واقع این موضوع ایده کریدور حمل و نقلی اروپا – قفقاز- آسیا است که در چارچوب طرح «تراسیکا» اجرا شده است، 20 سال پیش اولین همایش تراسیکا که ایجاد این کریدور را در نظر داشت، برگزار شده است.

وی افزود: این طرح با دشواری‌های اجرا می‌شود بنابراین توسط این هیئت‌ها پروتکل‌هایی امضا شده که انتقال مستقیم کالاهای ازبکستان تا بندر «مرسین»را تامین خواهند کرد.

این کارشناس تصریح کرد: موضوع اصلی که باید در چهارچوب این مذاکرات حل و فصل شود شکل‌گیری و به کار بردن در مسیر آذربایجان، گرجستان و ترکیه یک تعرفه عبوری است.

ارگاشیف گفت: فعلا سخن بر سر تعرفه عبوری در مسیر جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه است، همین مسئله در مورد به کار بردن تعرفه عبوری بین ازبکستان و ترکمنستان نیز بررسی می‌شود که اگر این توافقات در مورد تعرفه عبوری عملی شود از ازبکستان تا ترکیه یک تعرفه عبوری تعیین خواهد شد.

این کارشناس اظهار داشت: هزینه‌های حمل و نقل کاهش، سرعت عبور کالا افزایش و نرخ حمل و نقل کالاها از طریق این مسیر کاهش خواهد یافت.

وی افزود: وقتی که کارهای ساخت کریدور حمل و نقل چین- قرقیزستان- ازبکستان‌ را آغاز شود، طرح تراسیکا – ترکیه – قفقاز- ترکمنستان- ازبکستان ادامه منطقی خود را پیدا خواهد کرد.

ارگاشیف گفت: با وجود این تمام منطق توسعه طرح‌های حمل و نقلی و ارتباطاتی در آسیای مرکزی گویا است که این طرح اجرا خواهد شد، آن وقت با توجه به ارتباطات داخلی ازبکستان ما شاهراه حمل و نقلی و ارتباطی عبوری از ترکیه تا بنادر دریای چین‌ را به دست خواهیم آورد.

این کارشناس تصریح کرد: این یک طرح‌ بزرگ دیگر از بزرگراه جهانی شرق و غرب است، در حقیقت با توسعه کریدورهای حمل و نقلی در منطقه، آسیای مرکزی به یک مرکز حمل و نقلی و ترانزیتی قاره‌ای تبدیل خواهد شد.

وی افزود: رقابت کریدورهای حمل و نقلی عبارت از این است که هر کشوری با در نظر گرفتن منافع ملی خود، تلاش خواهد کرد که سیر حمل و نقل را از طریق قلمرو خود ادامه دهد و روسیه همواره علاقه‌مند به آن بود که بخش بزرگ ترانزیت کالاها بین چین و اروپا را از طریق خاک خود انجام دهد.

ارگاشیف گفت: اما طرحی که ما در خصوص آن حرف می‌زنیم، 20 سال سابقه دارد. اکنون چگونه می‌توان از آن ممانعت کرد؟ جاده احداث شده و به طور آزمایشی اولین قطارها حرکت کردند.

این کارشناس اظهار داشت: در حال حاضر مسائل تشریفاتی مثل تعرفه‌ها، نرخ‌ها، انواع کالا، اقلام کالاها در حال توافق است.

ارگاشیف گفت: هیچ کس نمی‌خواهد فقط یک کشور ترانزیتی باشد، ازبکستان دارای یک سیاست صنعتی نسبتا فعالی مبنی بر شکل‌گیری تولیدات جدید صنعتی است.

وی در پایان افزود: دولت ازبکستان محدودیت‌های کوچکی را که بر کارآیی تجارت و فضای اقتصادی به طور جدی تأثیر می‌کند، برداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا