آذربایجاناخبارایران

همایش مشارکت راهبردی حمل و نقل ریلی با محوریت دالان شمال – جنوب در باکو

همایش بین المللی مشارکت راهبردی حمل و نقل ریلی با محوریت دالان ریلی شمال – جنوب در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپا، در این همایش دو روزه مسوولان راه آهن کشورهای حاشیه دریای خزر و تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی زیرساخت های ریلی منطقه ، تولید تجهیزات ریلی و آخرین اوضاع اجرای طرح مهم اقتصادی دالان ریلی شمال- جنوب را بررسی کردند.
در این همایش با حضور کشورهای مشارکت کننده در اجرای دالان شمال- جنوب نتایج اجرای آزمایشی حمل بار به صورت ترکیبی در این مسیر را که از دو ماه پیش آغاز شده بود بررسی و با توجه به نتایج خوب حاصل از آن مقرر شد اجرای رسمی آن نیز به زودی آغاز شود.
«حسین عاشوری» عضو هیات مدیره راه آهن و رییس کارگروه ترانزیت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: در اجرای آزمایشی حمل بار به صورت ترکیبی که از بندر عباس تا قزوین به صورت ریلی از قزوین تا آستارا به صورت جاده ای و از آستارا در جمهوری آذربایجان تا روسیه از طریق راه آهن صورت گرفت حمل بار در مدت 22 روز انجام شد که این مدت قابل کاهش به 19 روز است و این در مقایسه با زمان فعلی حمل بار زمان خوبی است.
وی افزود: ما در این همایش با حضور مسوولان راه آهن روسیه ، ایران ، جمهوری آذربایجان و هند به توافق رسیدیم که به طور رسمی طی یک ماه آینده ، قطار باری جدید با حمل کالا از هند به روسیه و متقابلا از روسیه به هند را راه اندازی کنیم تا در شش ماه آینده که مسیر راه آهن قزوین – رشت و آستارا تا آستارای جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید مسیر حمل و نقل تکمیل و به بهره برداری برسد.
اجرای دالان شمال – جنوب 16 سال پیش به تصویب سازمان های بین المللی رسیده است و کشورهای ایران ، روسیه ، هند و در این اواخر جمهوری آذربایجان در تکمیل آن نقش اساسی دارند.
برای تکمیل دالان شمال – جنوب اتصال راه آهن های جمهوری آذربایجان و ایران از سال ها پیش با مشارکت دو کشور در دست اجرا است و به گفته مسوولان دو طرف ، راه آهن آستارا تا آستارای جمهوری آذربایجان در دو ماه آینده به بهره برداری می رسد اما تا زمان تکمیل راه آهن قزوین- رشت و رشت – آستارا در داخل کشورمان ، مقرر شده است حمل بار در این مسیر در قالب ترکیبی صورت گیرد.
با بهره برداری از دالان شمال – جنوب امکان حمل کالا از ایران به جمهوری آذربایجان ، روسیه و کشورهای اروپایی با 40 درصد کاهش زمان و 30 درصد کاهش هزینه فراهم می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا