آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

هشدار درباره شکست غرب از روسیه

در حالی که سران اروپایی سخت در تکاپو هستند تا در کنار افزایش تحریم‌ها علیه روسیه، تبعات این تحریم‌ها بر خود را به کمترین میزان برسانند، برخی سیاستمداران و نظامیان غربی درباره ناکامی اروپا در برابر کرملین هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در پی بالا گرفتن بحران انرژی در اروپا و به تبع آن افزایش بهای بسیاری از کالاهای مصرفی و غذایی در این قاره، روز گذشته اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا راهی جمهوری آذربایجان شد تا در باکو با مقامات این کشور دیدار کرده و با آنها درباره صادرات گاز به اروپا وارد مذاکره شود. اگر این مذاکرات نتیجه‌ ای دربر داشته باشد و جمهوری آذربایجان بپذیرد میزان تولید گاز طبیعی خود را بالا ببرد، اروپا می‌‌تواند امیدوار باشد تا از میزان وابستگی‌اش به گاز روسیه کاسته شود. بویژه که کرملین اخیراً اروپا را تهدید کرده بود که آینده خط لوله «نورد استریم ۱» به وضعیت تحریم‌های اروپا علیه روسیه بستگی دارد.

اذعان به شکست در برابر روسیه

این تکاپوها و تحریم‌ها در حالی است که هر روز بیشتر از روز قبل ناکامی‌های اروپا در برابر روسیه عیان می‌‌شود و بر اثر جنگی که روسیه در حال گرفتن توان دفاعی غرب است، چین روز به روز قدرتمندتر می‌‌شود. همین امر باعث شده است تا برخی رهبران سیاسی قدیمی و نظامی کنونی اروپا به زبان آمده و به سیاستمداران هشدار دهند که ادامه این رویارویی حاصلی برای اروپا نخواهد داشت.

تونی راداکین، رئیس نیروهای مسلح انگلیس یکی از کسانی است که زنگ چنین هشداری را به صدا درآورده است. او در مصاحبه‌ ای با شبکه خبری بی. بی. سی گفت: «برخی مدعی هستند پوتین بیمار است یا اینکه کسی یا کسانی در فکر ترور او هستند. اما به نظر من اینها آرزوهایی خام بیش نیستند.» او سپس تأکید کرد: «به عنوان یک متخصص نظامی می‌‌بینم که رژیم باثباتی در روسیه حکمفرما است و رئیس جمهور این کشور توانسته با قدرت در کار خود بماند و هیچ انگیزه‌ ای برای به چالش کشیدن او در این کشور مشاهده نمی‌شود.»

در همین حال تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس نیز هشدار داد که جنگ با روسیه بی فایده است و چین بیشترین بهره را از چنین جنگی می‌‌برد. به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر پیشین انگلیس در سخنانی در انجمن «حمایت از اتحاد بین اروپا و امریکا» تأکید کرد: «جنگ اوکراین نشان می‌‌دهد سلطه غرب در حال پایان است.» او در این سخنرانی که درباره درس‌هایی بود که غرب از جنگ اوکراین گرفت، گفت: «جهان در نقطه عطفی تاریخی قرار داشت که مشابه پایان جنگ جهانی دوم یا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود. اما این بار غرب آشکارا در حال شکست است و در این بزرگترین تغییر ژئوپلیتیک قرن کنونی، چین برنده ماجرا خواهد بود.»

بحران بی اعتمادی در اوکراین

نه فقط غربی‌ها دچار آشفتگی در پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین هستند که کی‌یف نیز وضعیت بسامانی ندارد و دچار شکاف‌هایی عمیق در کادر رهبری خود شده است. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، زلنسکی در پی برکناری ایوان باکانوف از سمت ریاست آژانس امنیت داخلی و ایرینا وندیکتوا از سمت دادستانی کل اعلام کرد: «موارد زیادی از همکاری‌های اعضای آژانس آنها با روسیه مشاهده شده است.» به گفته او ۶۵۱ پرونده خیانت و همکاری دو نهاد دادستانی و امنیتی با روسیه گشوده شده است و بیش از ۶۰ نفر از کارمندان این دو نهاد در حال فعالیت علیه اوکراین هستند.

بنفشه غلامی

منبع: ایران آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا