آذربایجاناخبار

نیروهای آذربایجانی داعش به این جمهوری باز خواهند گشت!

مارتين ريردون، کارشناس موسسه تحقيقات امنيتي «صوفان گروپ» گفت داعشي هاي جمهوري آذربایجان از سوريه و عراق به کشورشان باز خواهند گشت و موجب مشکلات امنيتي خواهند شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، پايگاه اينترنتي ويرتوال اذ در گزارشي تحت عنوان «هويت فرمانده داعشي تهديد کننده جمهوري آذربايجان فاش شد»، نوشت : « فرمانده داعشي که از ماه مه گذشته با انتشار ويدئوهايي در اينترنت، خود را «عبدالله قفقازلي» معرفي و جمهوري آذربايجان را تهديد مير کرد، يکي از اهالي روستاي «اوروا» شهرستان قوسار است. او شماري از مقامات از جمله الله شکور پاشازاده، رييس اداره مسلمانان قفقاز را به مرگ تهديد کرده است. اين فرد از سوريه با اعضاي خانواده اش در جمهوري آذربايجان بطور دائم از طريق اينترنت در تماس است.»

سِولَ الدين اسگندروف، دهدار روستاي «اوروا» به بخش آذري صداي آمريکا گفت : « اين فرد را در روستا همه مي شناسند. نام اصلي وي ،يوريک خاسي اف است. قبل از رفتن به سوريه، فقط يک بار از روستا خارج شده بود و آن هم براي رفتن به خدمت سربازي در ارتش جمهوري آذربايجان. مشکلات مربوط به وي ، قبل از رفتنش به سوريه شروع شده بود. او ريش سبزه اش را در همان زمان نيز داشت و به مسجد نمي رفت. او وهابي بود. در روستاي اوروا، در مجموع چهار نفر وهابي وجود داشت که به سوريه رفتند و به داعش پيوستند. هم اکنون در اين روستا، مشکل افراط گرايي اسلامي وجود ندارد.»

دولت جمهوري آذربایجان در خصوص انتشار پيام هاي تهديدآميز توسط «عبدالله قفقازلي» تاکيد کرده است که اين پيام ها را جدي تلقي نمي کند و امنيت در کشور بطور کامل برقرار است.

شرکت تحقيقات امنيتي «صوفيان گروپ» در سال 2014 تعداد داعشي هاي جمهوري آذربايجان در سوريه را 216 نفر و «بنياد هريتيج» اين رقم را در سال 2016، سيصد نفر اعلام کرده اند.

مارتين ريردون، معاون «صوفيان گروپ» به بخش آذري راديو صداي آمريکا گفته است که پس از آنکه ترکيه کنترل مرز اين کشور با سوريه را تقويت کرد، پيوستن شهروندان جمهوري آذربايجان از طريق ترکيه به صفوف داعش در سوريه کمتر شده است.

مارتين ريردون افزوده است : « در زمان شکست داعش در سوريه و عراق، شهروندان جمهوري آذربايجان به اين کشور بازخواهند گشت تا فعاليت خود را در کشور خود ادامه دهند. اما، استفاده از برند «داعش » زياد طول نخواهد کشيد. انسان ها با ديدن اينکه «خلافت» الگوي دولتي که آنها خواستارش بودند، نيست، از آن فرار خواهند کرد. برغم اين، افکار اين گروهک براي مدت طولاني، مشکلي براي امنيت خواهد بود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا