آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

نگرانی جمهوری آذربایجان از استخراج غیرقانونی معادن کَلبَجَر توسط ارمنستان

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در آستانه بیست و پنجمین سالگرد اشغال کَلبَجَر  از استخراج غیرقانونی معادن این منطقه توسط ارمنستان به شدت انتقاد کرد.

حکمت حاجی‌اف، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اشغال کَلبَجَر توسط ارمنستان منتشر شد ضمن اشاره به استخراج غیرقانونی معادن طلا و مس این کشور توسط ارمنستان این موضوع را نگران کننده خواند.

در ادامه این بیانیه آمده است:

“کَلبَجَر  در ۲ آوریل ۱۹۹۳ توسط ارمنستان اشغال شد. در این حادثه ۵۱۱ غیرنظامی به قتل رسیده و ۳۲۱ تن به اسارت گرفته شدند. در این دوره ۶۰ هزار نفر وادار به کوچ اجباری و ترک خانه و کاشانه خود شدند.

این منطقه غارت شد و بیش از ۱۱۰ کتابخانه، ۱۰۰ مدرسه و ۹ مهدکودک توسط ارتش ارمنستان تخریب شد. تمامی مساجد مرکز شهر و روستاها و آثار تاریخی ویران شد.

معادن طبیعی این منطقه از سوی ارمنستان تاراج می شود. ذخایر این معادن رو به اتمام است. شرکت Base Metals که زیر مجموعه Vallex Group ارمنستان است از سال ۲۰۰۲ معادن طلا و مس «قزل بوداک» در کارواجار را غیرقانونی استخراج می کند. شرکت GPM Gold که زیر مجموعه GeoProMining است نیز از سال ۲۰۰۷ اقدام به استخراج معدن «سویودلو» می کند.

تصاویر ماهواره ای گویای این غارت است. استفاده از منابع طبیعی به این نحو به محیط زیست نیز آسیب فراوانی وارد می کند. استخراج معادن بویژه طلا و صادرات آن به برخی کشورهای غربی نگران کننده است.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا