آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان در اجلاس سازمان دریای سیاه در ایروان شرکت کردند

­نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان پس از حضور در ” پنجاه و دومین نشست مجمع پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه” در ایروان ، وضعیت معیشتی مردم ارمنستان را نامساعد تصویر کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات” ، الدار قلی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و یکی از اعضای هیئت جمهوری آذربایجان در نشست سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در پایتخت ارمنستان گفت : ” پایتخت ارمنستان توسعه نیافته است. در این شهر هتل ها و دفاتری برای ادارات و سازمان های احداث شده است که برخی از آنها هم تکمیل نشده اند. سطح معیشت نیز بالا نیست. به همه چیز توجه می کردم. حتی لباس هایشان هم به روز نیست. حفاظت هیئت جمهوری آذربایجان در ایروان در سطح بالایی قرار داشت. حتی وقتی می رفتیم دست و رویمان را بشوییم، در کنار در، محافظ می ایستاد. هتل ما کاملا تحت محافظت بود. تماس خاصی با ارامنه نداشتیم. در زمان برگزاری اجلاس، ضیافت شام برای شرکت کنندگان داده شد. ما همراه هیئت ترکیه بودیم و در بازگشت هم با آنها به هتل برگشتیم. ”
این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت :” نمایندگان جمهوری آذربایجان و ترکیه و اوکراین و گرجستان از قبول مدال یادبود اجلاس مجمع پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در ایروان خودداری کردند. در این سفربه گردش در شهر ایروان نرفتیم. در برنامه، بازدید از بنای یادبود نسل کشی ارامنه و آثار تاریخی هم در نظر گرفته شده بود. چرا ما باید آنجا را زیارت می کردیم؟ مگر آنها تاریخ هم دارند؟ فقط افلاطون آماشوف و آصف حاجی اف، دو نماینده مجلس جمهوری آذربایجان به ” مسجد کبود” در ایروان سر زدند. من به آماشوف گفتم که صلاح نمی دانم به آنجا بروید. چون ، یک ارمنی آن مسجد را رهبری می کند. تصورش را بکنید رهبر یک مسجد ارمنی باشد.”
ریاست دوره ای مجمع پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه از ارمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل شد و اکتای اسدوف، رییس مجلس جمهوری آذربایجان به مدت شش ماه ریاست این مجمع را به عهده خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اینترنتی ” ریپورت” افلاطون آماشوف، یکی دیگر از اعضای هیئت جمهوری آذربایجان در نشست مجمع پارلمانی سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در پایتخت ارمنستان گفت : ” در این نشست تصمیماتی درباره برخی همکاری های منطقه ای و تقویت همکاری های اقتصادی منطقه ای مجالس کشورهای عضو و سایر مسایل اتخاذ شد.”
افلاطون آماشوف گفت : ” به همراه آصف حاجی اف به ” مسجد کبود” در ایروان سر زدیم. ” مسجد کبود” از آثار تاریخی آذربایجان است که در سال ۱۷۷۶ ، به دستور حسینعلی خان، حاکم نخجوان ساخته شده است. تا نیمه دوم قرن نوزدهم تقریبا ۳۰۰ مسجد در ارمنستان فعالیت داشت. حتی تا سال ۱۹۹۰ ( دوره شوروی) برخی مساجد فعالیت داشتند. اکنون ” مسجد کبود” تنها مسجد موجود در ارمنستان است. براساس توافق سال ۱۹۹۵ دولت ارمنستان با دولت ایران ، این مسجد به هزینه ایران مرمت شده است. هم اکنون این مسجد یکی از مراکز فرهنگی ایران در ارمنستان محسوب می شود. ”
افلاطون آماشوف نیز وضعیت معیشتی در ارمنستان را نامساعد دانست و گفت : ” ما بیشتر در مرکز این شهر بودیم. ارمنستان تقریبا در وضعیتی مشابه وضعیت ۲۰ سال پیش جمهوری آذربایجان قرار دارد. مقایسه وضعیت کنونی باکو و ایروان درست نیست. تفاوت میان این دو خیلی زیاد است.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا