اخبارترکیهروسیه

احتمال همکاری گسترده روسیه با حزب دموکراتیک خلقها و پ‌ک‌ک

کارشناسان می‌گویند ممکن است سفر امروز صلاح‌الدین دمیرتاش به روسیه به همکاری گسترده این کشور با حزب دموکراتیک خلق‌ها و حتی پ.ک.ک بینجامد و ترکیه از این امر نگران است.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،قرار است امروز چهارشنبه صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر مشترک حزب کُردگرای دموکراتیک خلق‌ها وارد مسکو شود و با بلندپایه‌ترین مقام سیاسی وزارت خارجه روسیه یعنی سرگئی لاوروف دیدار کند. ازجمله اهداف دیدار دمیرتاش از مسکو گشایش دفتر نمایندگی حزبش HDP گزارش شده است.

برخی کارشناسان دیدار دمیرتاش از مسکو را در مقطعی که رابطه مسکو با ترکیه که این روزها به‌شدت به سرکوب پ.ک.ک و انجام عملیات نظامی در داخل شهرهای جنوب شرق ترکیه مشغول است، مهم ارزیابی می‌کنند زیرا به گفته آن‌ها ممکن است روسیه بخواهد حمایت‌های بیشتری از حزب دموکراتیک خلق‌ها و یا حتی پ.ک.ک به عمل آورد چون این کشور ازجمله کشورهایی است که پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی نمی‌داند.
موراد بیلهان، نائب رئیس موسسه تحقیقاتی TASAM در استانبول به صدای آمریکا گفت: سفر دمیرتاش به مسکو ممکن است این ترس را در ترکیه ایجاد کند که حمایت‌های روسیه فراتر از حزب قانونی دموکراتیک خلق‌ها رفته و پ.ک.ک را نیز شامل شود.
وی افزود: مسکو رابطه‌ای طولانی با پ.ک.ک دارد و ممکن است از آن به‌عنوان شمشیر داموکلس علیه آنکارا استفاده کند علاوه بر آن روسیه هیچ‌وقت از پ.ک.ک به‌عنوان یک سازمان تروریستی نام نبرده است.
آتیلا یاسیلادا، مشاور گروه تحقیقاتی گلوبال سورس معتقد است ممکن است روسیه حتی پا را فراتر بگذارد و از حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه یا PYD نزدیک به پ.ک.ک نیز حمایت کند.
وی به ترکیه هشدار داد خشمگین کردن کُردهای سوریه و ترکیه نتیجه عکس دارد و ممکن است هرکسی مانند روسیه را که آرزو دارد به ترکیه آسیب برساند، از PYD و پ.ک.ک علیه این کشور استفاده کند.
وی افزود: PYD تاکنون به نصیحت آمریکا گوش‌داده است اما می‌تواند این رویکرد را تغییر دهد زیرا روسیه ارسال سلاح برای PYD را آغاز کرده است.
اما آیدین سلجان، دیپلمات بازنشسته ترکیه  معتقد است بعید است PYD ریسک کند و روابطش با آمریکا را به خطر بیندازد.
وی افزود: PYD برای اولین بار آمریکا را به‌عنوان یک متحد نظامی واقعی در کنار خود دارد و حدود ۳۰ نظامی آمریکایی در کانتون جزیره که تحت کنترل PYD است، حضور دارند.فکر نمی‌کنم کردها این متحد باارزش را قربانی رابطه با روسیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا