آذربایجاناخبارقره باغ

نماینده امریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا:ادامه مناقشه قره باغ قابل قبول نیست

کاردار موقت نمایندگی آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا در نشستی با حضور رئیسان گروه میانجی مینسک، گفت: ایالات متحده از گسترش مذاکراه و برقراری اعتماد میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می کند و وضعیت موجود در مناقشه قره باغ و به دراز کشیدن این مساله را قابل قبول نمی داند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، «هاری کامیان » امروز در این نشست ، دیدار رئیسان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را نشانه آمادگی دو طرف برای ادامه مذاکرات و حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ دانست و توافق رهبران دو کشور برای انجام اقدام های سریع برای کاهش تنش در خط مقدم جبهه را قابل تقدیر خواند . کامیان گفت: آمریکا دوطرف را به اجرای اقدام های توافق شده در دیدار رئیسان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ماه های مه و ژوئن – خرداد و تیر – سال ۲۰۱۶ میلادی در وین و سنت پترزبورگ ، دعوت می کند . به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن همچنین طرفین مناقشه را به بررسی طرح سازمان امنیت و همکاری اروپا برای ایجاد سازوکارتحقیق و پرهیز از هنرگونه اتهام افکنی دعوت کرده است . کاردار موقت نمایندگی آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا، افزود:مناقشه قره باغ راه حل نظامی ندارد و واشنگتن بعنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه بر اساس اصول تامین تمامیت ارضی کشور ها ، حق ملت ها برای تعیین سرنوشت خود و تامین حقوق برابر، آمادگی برای همکاری با طرفین این موضوع را دارد. آمریکا ، روسیه و فرانسه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بر عهده دارند . میانجیگری این سه کشور برای حل مناقشه قره باغ تاکنون نتیجه ای نداشته است .

جنگ قره باغ و رویارویی نظامی ارمنستان و آذربایجان که از ۲۰ فوریه ۱۹۸۸ تا ۱۲ می ۱۹۹۴ به طول انجامید، در مجموع ۱۴۱۶۷ کیلومترمربع شامل شهرهای کلبجر، قبادلی، جبرائیل، فضولی، زنگلان، آغ دام، لاچین و شوشا تحت کنترل ارامنه قرار گرفت. در نتیجه جنگ قره باغ بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند و بیش از یک میلیون نفر در نواحی مورد مناقشه، آواره و مجبور به جلای وطن شدند.

این جنگ فرسایشی و پرهزینه، به‌موجب توافقنامه بیشکک در ۸ می ۱۹۹۴ از طریق «آتش-بس» (Ceasefire) و نه «پیمان صلح» (Peace Treaty) به پایان رسید. روشن است که «آتش‌بس» به معنی «توقّف موقّت»یک جنگ و رویارویی نظامی است و تفاوت ماهوی با «پیمان صلح» دارد که «توقف کامل و دائمی» یک مناقشه را در بر دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا