آذربایجاناخبارعمومی

نقش جمهوری آذربایجان در جنگ جهانی دوم

جمهوری سوسیالیستی آذربایجان با اعزام ۶۶۰ هزار نیروی نظامی به جنگ با نازی‌ها و نیز تامین بخش بزرگی از انرژی لازم برای تداوم جنگ با اتکا به چاه‌های نفت باکو نقش تعیین کننده‌ای در نتیجه جنگ داشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناج، در اول سپتامبر ۱۹۳۹ آلمان نازی با عملیات برق آسای “بارباروس” اقدام به اشغال لهستان کرد و با این اقدام خونین‌ترین جنگ تاریخ بشریت با عنوان جنگ جهانی دوم آغاز شد. در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تهاجم علیه اتحاد جماهیر شوروی از سوی هیتلر پیگیری شد و این جنگ خانمان سوز در ۹ می ۱۹۴۵ با پاین کشیدن پرچم آلمان نازی از بالای ساختمان رایشتاگ در برلین و برافراشته شدن پرچم اتحاد جماهیر شوروی بر بالای ساختمان به پایان رسید.

روز ۹ می به عنوان تعطیل رسمی در تقویم جمهوری آذربایجان به ثبت رسیده است. به مناسبت این روز برنامه‌های ویژه‌ای در پایتخت و دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان اجرا می‌شود؛ در این جنگ ۶۶۰ هزار نفر از اتباع جمهوری سوسیالیستی آذربایجان حضور یافته‌اند.

دسته‌های نظامی آذربایجان راه مبارزه را از قفقاز تا برلین طی کرده و ۱۳۰ نفر از آنان به عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی نائل شده‌اند. ۷۰ هزار نفر از اتباع آذربایجانی نیز با مدال‌های گوناگون شوروی تمجید شده‌اند.

لازم به ذکر است که نفت استخراجی از چاه‌های نفت آذربایجان نیز از عوامل تعیین کننده در نتیجه جنگ جهانی دوم بوده است. به طوری که در سال۱۹۴۱، ۲۳٫۵ میلیون تن نفت در جمهوری سوسیالیستی آذربایجان تولید شد که این مقدار در واقع ۷۱٫۴ درصد از نفت تولیدی شوروی بوده است. به طور کلی در طول جنگ صنایع نفت آذربایجان ۷۵ میلیون تن نفت و ۲۲ میلیون تن بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی برای کشور تولید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا