آذربایجاناخبارایران

نظر کارشناسان جمهوری آذربایجان در خصوص تایید طرح های «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» در مجلس شورای اسلامی ایران

چند روز پیش پارلمان ایران توافقنامه ایران و آذربایجان در خصوص پروژه های «خداآفرین» و «قیزقلعه سی» را مورد تایید قرار داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روزنامه باکو خبر، به گفته شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد آذربایجان، این توافقنامه دارای اهمیت سیاسی و اقتصادی بسیار زیادی برای آذربایجان است.

بر اساس لایحه این موافقتنامه همکاری دو کشور در زمینه ساخت، بهره برداری و استفاده از منابع آب و انرژی سدها و نیروگاه های برق آبی «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» بر روی رودخانه ارس صورت خواهد گرفت. این کار در حالی صورت گرفته که محل اجرای پروژه ها مذکور در اشغال ارمنستان قرار دارد.
روزنامه باکو خبر  در این زمینه و اهمیت استراتژیک این توافقنامه با الشن مصطفی اف کارشناس مسایل سیاسی آذربایجان گفتگو کرده است.وی  در این خصوص گفت: « در سیاست خارجی آذربایجان موضوع عادی سازی روابط با همسایگان دارای اهمیت بسیار زیادی است. در مورد روابط با ایران هم باید گفت با وجود اینکه روابط دو کشور خیلی در سطح ایده آل نیست اما در وضعیت عادی قرار دارد. در حال حاضر ما در بسیاری از زمینه ها با هم مناسبات مشترک و نزدیک داریم و تصویب این لایحه در پارلمان ایران نیز برای ما اهمیت استراتژیک دارد. هر دو کشور ایران و آذربایجان از امکانات نیروگاه های برق آبی «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» که بر روی رودخانه ارس ساخته می شود، منتفع خواهند شد. در این مورد باید گفت با اینکه مناطق مذکور سالهاست در اشغال ارمنستان قرار دارد، اما جزء سرزمین های آذربایجان می باشد و تصویب این موافقتنامه ها به منزله آن است که ایران به اشغال آنها توسط ارمنستان به صورت موقتی نگاه می کند و شرکت آذربایجان در این پروژه را قانونا به رسمیت می شناسد. فکر می کنم تصویب این توافقنامه از نظر سیاسی و اقتصادی گامی بسیار موفق برای آذربایجان بود. کشور ما اخیرا شاهد گام های مترقی از سوی ایران می باشد که یکی دیگر آز این موارد نیز تشکیل «فراکسیون ترک زبانها» در مجلس شورای اسلامی ایران است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا