آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغنخجوان

نشست «بررسی ابعاد ژئوپلیتیک مسیر ارتباطی زنگیلان به نخجوان از ایران»

به همت واحد بین‌الملل مجمع شهید باکری دانشگاه امام صادق (ع)، نشست «بررسی ابعاد ژئوپلیتیک مسیر ارتباطی زنگیلان به نخجوان از ایران» برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، به همت واحد بین‌الملل مجمع شهید باکری دانشگاه امام صادق (ع)، نشست «بررسی ابعاد ژئوپلیتیک مسیر ارتباطی زنگیلان به نخجوان از ایران» با حضور دکتر احمد کاظمی، کارشناس ارشد قفقاز در تاریخ 08 خرداد 1401 در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار گردید.

در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر کاظمی به ارائه مطالبی درخصوص فضای حاکم بر ژئوپلیتیک منطقه، کریدورهای مختلفی که در دستور کار قرار دارند و ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی هر یک از آنان من جمله مسیر ارتباطی زنگیلان به نخجوان پرداختند. ایشان سپس موضوعاتی را حول توافقنامۀ مواصلاتی ایران و جمهوری آذربایحان و تحلیل‌های موجود در رابطۀ با آن مطرح کردند و ابعادی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال این موضوع را تبیین نمودند. در انتها نیز، حاضرین در نشست ضمن طرح سوالاتی، به گفتگو با سخنران پرداختند.

در ادامه خلاصه‌ ای می‌آید از اهم آنچه توسط دکتر کاظمی ارائه گردید:

تحلیل‌های ارائه شده توسط کارشناسان درخصوص توافقنامۀ احداث مسیر ارتباطی زنگیلان به نخجوان (که در اسفندماه سال گذشته به امضاء طرفین ایرانی و آذربایجانی رسیده) را می توان بطور عمده به دو دسته خوش‌بینانه و بدبینانه تقسیم نمود. برای تبیین این دیدگاه‌ها لازم است حوادث مربوط به جنگ دوم قره‌باغ و فضای پیش آمده در ایام پس از جنگ را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.
توافقنامۀ موجود، در حقیقت راهی جایگزین را که متفاوت از طرح سابق الذکر می‌باشد به طرف آذربایجانی پیشنهاد می کند. پروژۀ مواصلاتی زنگیلان به نخجوان که مورد تایید طرف ایرانی است و از جهاتی برای دولت جمهوری آذربایجان نیز راهی ساده‌تر و منطقی‌تر به شمار می‌آید، به ظاهر محدودیت‌های طرح مواصلاتی سیونیک را دارا نبوده و از نگاه دسته‌ ای از کارشناسان پروژه مناسبی می‌باشد؛ به عقیده این دسته از کارشناسان، جمهوری آذربایجان به این نتیجه رسیده که احداث دالان جعلی زنگزور از جهت امنیتی و از جهاتی دیگر به هیچ عنوان ممکن نیست و این طرح یقینا با مخالفت‌های فراوانی از سوی دول مختلف روبرو خواهد گردید و به همین علت است که باید راهی جایگزین در دستور کار قرار گیرد. در مقابل دسته‌ ای از کارشناسان نگاه چندان خوش‌بینانه‌ ای به موضوع ندارند؛ چرا که از نظر ایشان طرح دالان، با توجه به آورده‌های وسوسه‌کننده ای که خاصتا برای برخی دولت های غربی سودمندند، نمی‌تواند به سادگی کنار گذاشته شود و با طرحی جایگزین گردد که چندان برطرف‌کننده امیال آنان نیست. این گروه، طرح زنگیلان را طرحی صرفا صوری پنداشته و معتقدند دولت باکو در حال حرکت به سوی مقاصدی غیر از آنچه علنا بیان می‌دارد است.

مجمع شهید باکری دانشگاه امام صادق (ع)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا