اخبارترکیه

نتیجه رسوایی میت ترکیه؛ حبس ابد در انتظار دو خبرنگار افشاگر ترکیه

انتشارعکس کامیون های سلاحی که به داعش می رفتند،زندگی دو خبرنگار ترکیه ای را به خطر انداخته است.
 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ترکیه طی 5 سالی که از بحران سوریه گذشته است، همیشه از اتهام کمک تسلیحاتی به داعش فرار می کردتا اینکه دو خبرنگار ترک عکس هایی را منتشر کردند که نشان می داد سازمان امنیت ترکیه به مسلحین سوریه سلاح ارسال کرده است.

دولت ترکیه تا قبل از این افشاگری خبرنگاران مدعی بود بار کامیون های مذکور، کمک های انسانی بوده است تا اینکه “یاسین اکتای” از نامزدهای حزب عدالت و توسعه برای انتخابات پارلمانی آینده در گفتگو با یک شهروند ترک، اذعان داشت که کامیون های سلاح مذکور برای “ارتش آزاد” سوریه ارسال شده است نه برای داعش.

 محاکمه دو نفر از اعضای عالی رتبه روزنامه جمهوریت جان دوندار و ائردم گول  که در مورد کامیون های وزارت امنیت ملی ترکیه اطلاع رسانی کرده بودند روز گذشته به اتمام رسید.شاکیان این ادعانامه اردوغان و معاون وزارتخانه امنیت ملی ترکیه هستند.

محاکمه این دو نفر به علت انتشار عکس هایی است که از کامیون های سلاح دستگیر شده گرفته شده بود،این کامیون ها از طرف وزارت امنیت ترکیه(میت) به سمت داعش فرستاده می شد.

اتهام های مطرح برای محاکمه این دو خبرنگار به شرح زیر می باشند:

– انتشار اطلاعاتی با مقصد جاسوسی که به علت امنیت کشور باید مخفی میماند.

– تلاش برای براندازی حکومت جمهوری ترکیه

– تلاش برای اختلال آفرینی در انجام ماموریت های حکومت

– در صورت عضو بودن در گروهک تروریستی کمک کردن به آنها به صورت دانسته و با میل و رغبت

 

از این جرم ها برای این دو خبر نگار سنگین ترین جزای زندگی خواسته شد.براین اساس حبس ابد و سی سال زندان برای این دو خبرنگار از جانب اردوغان و معاون وزارت امنیت ترکیه خواسته شده است.

این خواست اردوغان با اعتراض شدید سیاسیون و فعالان مطبوعاتی ترکیه مواجه شد،به طوری که تعدادی از این فعالان در مقابل زندان سیلیوری منتظر آورده شدن این دو خبرنگار هستند.

اردوغان بعد از انتشار این عکس ها در ادعاهای خود هربار سخنان متفاوتی در این مورد به زبان آورد.اما آخر سر حبس ابد را برای منتشران آن عکس های مشهور خواستار شد .این عکس ها یکی از دلایل اصلی کمک اردوغان به داعش می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا