آذربایجاناخبارایران

با محوریت مولفه‌‌های فرهنگی آذربایجان و مقابله با جریانات هویت ستیز؛ نشست تخصصی “آذری‌‌های مسلمان و رسالت وحدت بخشی آنان در عصر حاضر” برگزار می‌‌شود

“۱۹ ژانویه” بزرگترین حادثه تاریخ آذربایجان است، به مناسبت این روز تاریخی نشست تخصصی با موضوع “آذری‌‌های مسلمان و رسالت وحدت بخشی آنان در عصر حاضر” در دانشگاه آزاد تبریز برگزار خواهد شد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روز سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۶ مصادف با ۱۶ ژانویه به مناسبت روز “آذری های مسلمان جهان”(۱۹ ژانویه) چهارمین نشست تخصصی “آذری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مسلمان و رسالت وحدت بخشی آنان در عصر حاضر” که در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار خواهد شد.

به گفته جدیری، مسئول برگزاری همایش، در این نشست تخصصی اساتید گروه‌‌های مختلف از جمله تاریخ، علوم سیاسی و علوم اجتماعی در ارتباط با محورهای مختلف نشست به ارائه مقالات مختلف خواهند پرداخت.

موضوع آذربایجان در گذر تاریخ، آذربایجان و چالش‌‌های فرا رو، سیری در مولفه‌‌های هویت فرهنگی، دینی، تاریخی و ادبی آذربایجان، نقش آذربایجان و مقابله با جریانات هویت ستیز، مروری بر تعاملات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، جزو محورهایی است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین در این نشست میهمانانی از چهار استان آذربایجان‌‌شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل حضور خواهند داشت.

از ۱۵ مقاله ارسال شده به دبیرخانه اجرایی نشست تخصصی آذری های مسلمان برگزیده هایی در این نشست ارائه شده و مجموعه مقالات به صورت چاپ شده در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰، سالروز عزیمت خیل عظیمی از مردم آذربایجان به آغوش ایران اسلامی پس از تحمل ۷۰ سال رنج و سختی، با سردادن شعارهای انقلابی و دینی و با در دست گرفتن تصاویر امام راحل است و سالروز حماسه‌‌‌ای است که باید در تاریخ ماندگار شود.

۲۸ سال پیش در دی ماه سال ۶۸ در اواخر حکومت شوروی سوسیالیستی حادثه بزرگی  در مرز ایران و شوروی اتفاق افتاد که منتج به شکل‌گیری حادثه ۱۹ ژانویه شد، در پی این حادثه در اثر ضعف دولت شوروی مهار مرزها از دست رفت و هنگامی که مردم متدین آذربایجان این از هم گسیختگی را احساس کردند  به طرف مرزهای ایران هجوم  آوردند, آنها هر روز در کنار  رود ارس می‌ایستادند و ندای الله اکبر و لا اله الا الله سر ‌دادند.

مردم  مسلمان آذربایجان ۷۰ سال  منتظر چنین روزی بودند، آن سوی ارس از مرز بیله‌سوار تا نخجوان پر بود از آذربایجانی‌هایی که  هر روز در کنار مرز جمع می‌شدند، شعار می‌دادند و به اسلام و ایران ابراز علاقه شدید می‌کردند.

شعارهای روزانه مردم مورد ظلم واقع شده آذربایجان را قانع نمی‌کرد، تا اینکه روز ۱۹ ژانویه ساعت ۱۰ صبح نیروهای روس از شدت ازدحام کنار رفته و آنها یکباره سیم خاردارها را برداشته و خود را در زمستان سرد به آب زدند و وارد خاک ایران شدند؛ گویی یک لشکر عظیم وارد ایران شده و دولت شوروی کاملا غافلگیر و ارتش سرخ بکلی تمرکز و تعادل خود را از دست داده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا