آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

تغییر موضع عجیب و ناگهانی ترکیه در خصوص عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

ترکیه در جدیدترین موضع گیری خود، با چرخش 180 درجه ای از سیاست درهای باز ناتو علام حمایت کرد.

به گزارش پایگاته خبری حقایق قفقاز، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که پیشتر از موضع کشورش در مخالفت با پیوستن کشورهای سوئد و فنلاند به ناتو خبر داده بود، در موضع جدیدی، حمایت ترکیه از سیاست درهای باز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه امروز پس از دیدار با همتایان سوئدی و فنلاندی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در برلین با بیان این مطلب افزود: «همبستگی امر بسیار با اهمیتی است.»

وی که پیش از این مخالف پیوستن کشورهای سوئد و فنلاند به ناتو بود و این کشورها را به حمایت از گروه های تروریستی  از جمله « پ ک ک » و « ی پ ک » متهم کرده بود، گفت که با همتایان سوئدی و فنلاندی خود گفت و گوهای خوبی داشته است.

وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: «طرف‌های سوئدی و فنلاندی در دیدار دیروز (شنبه) پیشنهاد کردند که برای پیوستن آنها به ناتو در جهت برطرف شدن نگرانی‌های ترکیه تلاش می‌کنند.»

«چاووش اوغلو» اظهارات وزیر امور خارجه سوئد در خصوص رابطه با سازمان‌های تروریستی را تحریک‌آمیز و نه سازنده توصیف کرد.

وزیر خارجه ترکیه بر لزوم ضمانت‌های امنیتی برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو و توقف حمایت آن‌ها از گروه‌های تروریستی تاکید کرده بود.

همچنین «چاووش اوغلو» طی اظهاراتی که دیروز از برلین پایتخت آلمان بیان کرد، گفت: «به رغم تمام هشدارها سوئد و فنلاند از «پ‌ک‌ک» و «ی پ ک» حمایت علنی می‌کنند و این بر احساسات مردم ترکیه تاثیر منفی دارد.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز روز جمعه نسبت به روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو ابراز نگرانی کرده بود.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا